TU - Medier i Sverige

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökar med 5,5 procent

Dela

(Uppdaterad 5 sept) Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,5 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period i fjol. Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent, medan storstadspressens minskade med 10,7 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

Morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta tidningen minskade under andra kvartalet med cirka elva procent, även det jämfört med motsvarande period i fjol.

MORGONPRESSENS DIGITALA ANNONSINTÄKTER ANDRA KVARTALET 2018

Digitala annonsintäkter

Q2 2018

Utveckling

Ackumulerat 2018

Utveckling

 

Mnkr

%

Mnkr

%

Storstadspress

100

-10,7

197

-10,0

Landsortspress

124

23,5

211

13,9

Morgonpress totalt

224

5,5

407

1,0

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående årTU:s annons- och internetbarometer görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och redovisar morgonpressens digitala annonsintäkter netto, jämförbara titlar.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum