Mörkt kapitel i svensk historia vinner Röda Korsets journalistpris 2021

Randi Mossige-Norheim, Thomas Kanger och Magnus Arvidson vinner 2021 års journalistpris för dokumentärserien Vipeholmsanstalten från Sveriges Radio. Vipeholms sjukhus var en gång Sveriges största så kallade sinnesslöanstalt. Där skulle de som inte passade in någon annanstans förvaras. De kallades svårskötta, obildbara och sinnesslöa. Men vad hände egentligen bakom de låsta dörrarna på anstalten?
Vinnarna av Röda Korsets journalistpris 2021 är Randi Mossige-Norheim, Thomas Kanger och Magnus Arvidson.

Motivering för vinnarpriset
Vipeholmsanstaltens verksamhet är ett mörkt kapitel i vår historia. Övergrepp mot skyddslösa människor som för tankarna till Nazityskland. Särskilt de medicinska experimenten med att framkalla karies hos patienter, inklusive små barn genom att tvinga i dem Sveriges segaste kolor.

Solskensbarnet Inge Torkel som blev avdelningens ”mest svårskötta patient”.

Patienten Olle som lärde sig tyska, skrev till Hitler och erbjöd honom jobb som ”klosettkonsulent”. Han skrev även brev hem till sin familj, som personalen aldrig postade.

Långsamt, hjärtskärande pedagogiskt bygger Randi Mossige-Norheim upp berättelsen från grunden.152 hjärnor har skickats till ett labb i Uppsala. Att reporterns egen farbror Inge Torkel är en av dessa gör att det bränner till. Blir personligt på ett djupt inkännande vis.

I redaktionen även Thomas Kanger och Magnus Arvidson.

Serien är ett samarbete mellan Ekot och P1 Dokumentär. Länk till det vinnande bidraget  https://sverigesradio.se/grupp/20362

Juryns arbete
−Årets nominerade bidrag var alla av hög kvalitet och det har varit berikande att ta del av gedigna berättelser. Bakom det vinnande bidraget återfinns en enig jury och ytterst så handlar årets val av pristagare att stå upp för varje människas okränkbara värde, säger Margareta Wahlström, ordförande i Svenska Röda Korset.

Juryn
Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström leder arbetet. Jurymedlemmar är Arash Mokhtari, reporter på tidningarna Vision och Chefen i fokus, Clara Henry, medieprofil, Maja Aase, kommunikationsstrateg på Union to Union och frilansjournalist, Micael Lindholm, strategisk rådgivare, Gunnar Bohlin, radiojournalist och författare och Paul Hansen, fotograf DN och författare.

Kriterium för priset
Röda Korsets journalistpris belönar en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor.

Tidigare pristagare
Anna Roxvall och Johan Persson 2020
Katja Magnusson, Håkan Engström och Daisy Mohr 2019
Katia Wagner och Anders Hansson 2018
Erik Wiman och Magnus Wennman 2017
Bo-Göran Bodin och Daniel Velasco 2016
Daniel Velasco, Niklas Orrenius och Anders Hansson 2015
Randi Mossige-Norheim 2014
Markus Alfredsson och Linnea Hambe 2013
Sofia Eriksson och Mikaela Matar 2012
Bo-Göran Bodin och Daniel Velasco 2011
Katarina Gunnarsson 2010
Randi Mossige-Norheim 2009
Lasse Granestrand och Sven Irving 2008
Jörgen Huitfeldt, Thella Johnson och Ola Wong 2007
Hanna Sofia Öberg 2006

Ny rapport: Den ekonomiska situationen för ukrainska flyktingar i Sverige är akut23.2.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande

En enkät gjord av Röda Korset som besvarats av 374 ukrainska flyktingar visar att många upplever situationen i Sverige som svår. Centrala hinder som återkommer är att dagersättningen är otillräcklig, svårigheter när det gäller tillgången till vård och som uppkommer vid avsaknad av personnummer. Den låga dagersättningen har skapat en akut situation och idag lever ett stort antal flyktingar i stor utsatthet i Sverige.