Möt Annika, vår egen säljcoach

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.
Annika är Hogias egen säljcoach.

Hogia-gruppen har en platt organisation. Det finns över 20 enskilda bolag som alla fokuserar på att sälja mot ett specifikt branschsegment. Varje bolag har en säljchef som är ansvarig för säljarna. Många har stor kunskap om sin bransch och är väl insatta i kundens utmaningar.

– Vi har ett tydligt kundfokus i organisationen. Det gör att vi har en stark säljkultur med tydliga säljprocesser. Det är viktigt. Att arbeta strukturerat hjälper dig att lyckas inom försäljning, poängterar Annika.

En stark säljkultur bidrar också till att tydliggöra säljrollen inom företaget.

– En viktig uppgift för mig som säljcoach är att skapa en stark gemenskap där vi tillsammans kan identifiera de saker som behöver göras för att stärka säljarens roll. Jag fokuserar till exempel mycket på att hitta möjligheter till kompetensutveckling och vidareutbildning, säger Annika.

Men det är framför allt det individuella stödet som Annika ser som den största fördelen i sin roll som säljcoach.

–  Jag har själv arbetat med försäljning större delen av mitt yrkesliv och har mycket att dela med mig av. Jag kan se individen och lyfta fram det som stärker henne eller honom i säljrollen. Jag fokuserar i första hand på att stötta säljcheferna så att de i sin tur agerar bra stöd till sina säljare. Tillsammans ser vi till att alla säljare mår bra, avslutar Annika.

Annika är Hogias egen säljcoach.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.