Möt Annika, vår egen säljcoach

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Annika är Hogias egen säljcoach.

Hogia-gruppen har en platt organisation. Det finns över 20 enskilda bolag som alla fokuserar på att sälja mot ett specifikt branschsegment. Varje bolag har en säljchef som är ansvarig för säljarna. Många har stor kunskap om sin bransch och är väl insatta i kundens utmaningar.

– Vi har ett tydligt kundfokus i organisationen. Det gör att vi har en stark säljkultur med tydliga säljprocesser. Det är viktigt. Att arbeta strukturerat hjälper dig att lyckas inom försäljning, poängterar Annika.

En stark säljkultur bidrar också till att tydliggöra säljrollen inom företaget.

– En viktig uppgift för mig som säljcoach är att skapa en stark gemenskap där vi tillsammans kan identifiera de saker som behöver göras för att stärka säljarens roll. Jag fokuserar till exempel mycket på att hitta möjligheter till kompetensutveckling och vidareutbildning, säger Annika.

Men det är framför allt det individuella stödet som Annika ser som den största fördelen i sin roll som säljcoach.

–  Jag har själv arbetat med försäljning större delen av mitt yrkesliv och har mycket att dela med mig av. Jag kan se individen och lyfta fram det som stärker henne eller honom i säljrollen. Jag fokuserar i första hand på att stötta säljcheferna så att de i sin tur agerar bra stöd till sina säljare. Tillsammans ser vi till att alla säljare mår bra, avslutar Annika.

Annika är Hogias egen säljcoach.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.