Möt Annika, vår egen säljcoach

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Annika är Hogias egen säljcoach.

Hogia-gruppen har en platt organisation. Det finns över 20 enskilda bolag som alla fokuserar på att sälja mot ett specifikt branschsegment. Varje bolag har en säljchef som är ansvarig för säljarna. Många har stor kunskap om sin bransch och är väl insatta i kundens utmaningar.

– Vi har ett tydligt kundfokus i organisationen. Det gör att vi har en stark säljkultur med tydliga säljprocesser. Det är viktigt. Att arbeta strukturerat hjälper dig att lyckas inom försäljning, poängterar Annika.

En stark säljkultur bidrar också till att tydliggöra säljrollen inom företaget.

– En viktig uppgift för mig som säljcoach är att skapa en stark gemenskap där vi tillsammans kan identifiera de saker som behöver göras för att stärka säljarens roll. Jag fokuserar till exempel mycket på att hitta möjligheter till kompetensutveckling och vidareutbildning, säger Annika.

Men det är framför allt det individuella stödet som Annika ser som den största fördelen i sin roll som säljcoach.

–  Jag har själv arbetat med försäljning större delen av mitt yrkesliv och har mycket att dela med mig av. Jag kan se individen och lyfta fram det som stärker henne eller honom i säljrollen. Jag fokuserar i första hand på att stötta säljcheferna så att de i sin tur agerar bra stöd till sina säljare. Tillsammans ser vi till att alla säljare mår bra, avslutar Annika.

Annika är Hogias egen säljcoach.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.