Möt årets barn och ungdomsledare i Stockholmsdistriktet!

För åtta år sedan startade Robert Hansson en puckelpistförening på Värmdö. I dag är 108 barn- och ungdomar med i verksamheten. Han har även startat en ny tävlingsform som används i hela landet, för att minska pressen så att fler vill delta. Nu får han ta emot RF-SISU Stockholms utmärkelse "Årets barn och ungdomsledare 2022". – Det känns jättekul att få den här utmärkelsen. Det här är något vi gjort tillsammans i vår klubb, Värmdö Freestyle Mogul Team, säger han.

Juryns motivering:
Årets barn- och ungdomsledare har skapat en miljö där barn och ungdomar känner sig sedda och får vara delaktiga. Han har skapat en ny tävlingsform för att minska pressen så att fler vill delta, samt även en nationell ledarutbildning. Han har även tagit initiativet till ett puckelgymnasium i Gustavsberg och en träningsarena i Lillsved med hopptorn. Genom att han har lyssnat på barnen och ungdomarna har allt detta blivit verklighet. Årets barn- och ungdomsledare är Robert Hansson från Värmdö Freestyle Mogul Team. Föreningen belönas även med 10 000 kronor till barn- och ungdomsverksamheten.

Robert Hansson vill skapa en idrottslig utvecklingsmiljö där barn och ungdomar känner sig sedda, delaktiga och där de hela tiden utvecklas.

– Som ledare ska jag vara närvarande och forma hela verksamheten efter åkarnas motivation och förmåga.

I samband med att Robert startade Young Mogul Generation, som den nya tävlingsformen kallas, var han med och skapade en nationell ledar- och tränarutbildning för puckeltränare i tre steg där fokus låg på att hjälpa åkarna att fortsätta utvecklas.

– Vi behövde en tävlingsform som passade de nya åkarna. Det tar bort press och här kan alla vara med. När de tävlar är det endast ett hopp, enklare backe och åkarna får göra flera åk. Vi utser inte heller någon vinnare bland dem som är under tio år.

Vad kommer din drivkraft ifrån?

– När jag ser att vi kan göra saker bättre. Vi har ju visionen att skapa världens bästa utvecklingsmiljö och det kan vi göra på flera plan, med allt från en träningsarena till att vara en närvarande ledare som gör barnen delaktiga. Det är kul att jobba på alla plan, det är en drivkraft.

Läs hela intervjun med Robert här.

För intervjuer, kontakta:

Robert Hansson

För mer information om utmärkelsen, kontakta:

Pontus Gyllensten
Kommunikatör, RF-SISU Stockholm

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

RF-SISU Stockholms uppdrag är att utveckla, utbilda, företräda och stödja idrottsföreningarna samt Specialdistriktsförbunden i Stockholmsdistriktet. Vi är landets största distrikt med 3400 föreningar. Vår uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för idrotten i distriktet.