Möt romerna på Skansen 9 - 12 augusti

Romskt liv och kultur har varit en del av Sverige i över 500 år. Den romska kulturen är idag en del av det gemensamma kulturarvet. Möt romerna på Skansen är ett samarbete med Romska Kulturcentret i Malmö och LP Flamenco. Nu, liksom förr, spelar romerna en viktig roll som kulturspridare.

Utanför lägervagnen. Personerna på bilden är Erland Kaldaras morfar i bakgrunden, hans farmor Rut Kaldaras som spår i händer och hans mamma Monica Caldaras sitter i gräset. Foto: Privat.

På Skansen finns den romska vagnen med romer som själva upplevt lägerlivet och som haft en sådan vagn som bostad. Ta del av deras fängslande berättelser och livsöden. Vagnen är tillverkad 1954 och inredd med typiska möbler, textilier och andra prydnader. Den står på Bollnästorget varje dag kl 11.00–16.00. Här kan man också prova på slöjd som att fäta ett band i de romska färgerna eller pröva-på metalltrådslöjd.

Flamencoshow och flamencoskola
Flamencodansen kommer ur den romska kulturen med rötter i södra Spanien. Artisterna Gustavo Rey (sång), Erik Steen (gitarr) och Pia del Norte (dans) visar på flamenco. På lördag den 11 augusti medverkar även dansaren David Montero. Efter uppvisningen får Skansens gäster också pröva på flamencons grundsteg och rytmer tillsammans med artisterna. Uppvisning 9, 10 och 11 augusti kl 12.00–12.40 och kl 14.00–14.40 på Bollnästorgets dansbana.