Möt romerna på Skansen

Romerna är en av Sveriges fem officiella minoriteter. Romernas kultur har varit en del av Sverige i över 500 år. De har en lång historia fylld av berättelser. 10-13 augusti kan besökare ta del av lägerlivet, lyssna på berättelserna och uppleva musiken och dansen. Programmet är ett arrangemang i samarbete med Romska Kulturcentret i Malmö och LP Flamenco.

Utanför lägervagnen. Personerna på bilden är Erland Kaldaras morfar i bakgrunden, hans farmor Rut Kaldaras som spår i händer och hans mamma Monica Caldaras sitter i gräset. Foto: Privat.

Den romska vagnen
Romer, som själva upplevt lägerlivet och haft en vagn som bostad, finns på plats för samtal och berättelser. Vagnen är tillverkad 1954 och inredd med typiska möbler, textilier och andra prydnader, och står uppställd på Bollnästorget varje dag kl 11-16

Flamencoshow
Flamencodansen hör den romska kulturen till. Gruppen FlamencoAkuten uppträder 10 - 12 augusti på Bollnästorgets dansbana. Gruppen består av Ángeles Gómez, sång, Per Lenner, gitarr och Pia del Norte, dans. På lördag den 12 augusti medverkar även dansaren David Montero.
Bollnästorgets dansbana kl 12 och 14 den 10, 11 och 12 augusti.

Flamencoskola
Efter uppvisningen får de som vill pröva på flamencons grundsteg och rytmer tillsammans med artisterna på Bollnästorgets dansbana kl 12.40 och kl 14.40 den 10, 11 och 12 augusti.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.