Möt romerna på Skansen

Romerna är en av Sveriges fem officiella minoriteter. Romernas kultur har varit en del av Sverige i över 500 år. De har en lång historia fylld av berättelser. 10-13 augusti kan besökare ta del av lägerlivet, lyssna på berättelserna och uppleva musiken och dansen. Programmet är ett arrangemang i samarbete med Romska Kulturcentret i Malmö och LP Flamenco.

Utanför lägervagnen. Personerna på bilden är Erland Kaldaras morfar i bakgrunden, hans farmor Rut Kaldaras som spår i händer och hans mamma Monica Caldaras sitter i gräset. Foto: Privat.

Den romska vagnen
Romer, som själva upplevt lägerlivet och haft en vagn som bostad, finns på plats för samtal och berättelser. Vagnen är tillverkad 1954 och inredd med typiska möbler, textilier och andra prydnader, och står uppställd på Bollnästorget varje dag kl 11-16

Flamencoshow
Flamencodansen hör den romska kulturen till. Gruppen FlamencoAkuten uppträder 10 - 12 augusti på Bollnästorgets dansbana. Gruppen består av Ángeles Gómez, sång, Per Lenner, gitarr och Pia del Norte, dans. På lördag den 12 augusti medverkar även dansaren David Montero.
Bollnästorgets dansbana kl 12 och 14 den 10, 11 och 12 augusti.

Flamencoskola
Efter uppvisningen får de som vill pröva på flamencons grundsteg och rytmer tillsammans med artisterna på Bollnästorgets dansbana kl 12.40 och kl 14.40 den 10, 11 och 12 augusti.