Möt romerna på Skansen

Romskt liv och kultur har varit en del av Sverige i över 500 år. Den romska kulturen är idag en del av vårt gemensamma kulturarv. Under fyra dagar, 11 - 14 augusti, kan man ta del av det arvet på Skansen.

Pia del Norte.

Nu, liksom förr i tiden, har romerna en viktig roll som kulturspridare. På Skansen presenteras olika aspekter av den kulturen. Det finns möjlighet att lära sig mer om det romska lägerlivet, lyssna till berättelser och uppleva musiken och dansen.
Under många år var romer förbjudna att bosätta sig på en fast plats i Sverige och tvingades föra en nomadiserande tillvaro. Under de här dagarna står en lägervagn uppställd och bemannas av romer som själva upplevt lägerlivet och haft en sådan vagn som bostad. Vagnen är tillverkad 1954 och inredd med typiska möbler, textilier och andra prydnader.

Flamencodansen förknippas med de spanska romerna och presenteras här av några av Europas främsta artister i en flamcencoshow. Medverkar gör Pepita Rodhe, sång, Andrée Pedersen, gitarr, och dansarna Sofia Castro och Pia del Norte.
Efter föreställning håller Pia del Norte en instruktion för alla som vill lära sig några av flamencons grundsteg. Flamencon pågår torsdag 11 och fredag 12 augusti kl 12.00-12.40 och kl 14.00-14.40

Möt romerna på Skansen arrangeras i samarbete med Romska kulturcentret i Malmö och LP Flamenco.

Pia del Norte.