Möt romerna på Skansen

Romskt liv och kultur har varit en del av Sverige i över 500 år. Den romska kulturen är idag en del av vårt gemensamma kulturarv. Under fyra dagar, 11 - 14 augusti, kan man ta del av det arvet på Skansen.

Pia del Norte.

Nu, liksom förr i tiden, har romerna en viktig roll som kulturspridare. På Skansen presenteras olika aspekter av den kulturen. Det finns möjlighet att lära sig mer om det romska lägerlivet, lyssna till berättelser och uppleva musiken och dansen.
Under många år var romer förbjudna att bosätta sig på en fast plats i Sverige och tvingades föra en nomadiserande tillvaro. Under de här dagarna står en lägervagn uppställd och bemannas av romer som själva upplevt lägerlivet och haft en sådan vagn som bostad. Vagnen är tillverkad 1954 och inredd med typiska möbler, textilier och andra prydnader.

Flamencodansen förknippas med de spanska romerna och presenteras här av några av Europas främsta artister i en flamcencoshow. Medverkar gör Pepita Rodhe, sång, Andrée Pedersen, gitarr, och dansarna Sofia Castro och Pia del Norte.
Efter föreställning håller Pia del Norte en instruktion för alla som vill lära sig några av flamencons grundsteg. Flamencon pågår torsdag 11 och fredag 12 augusti kl 12.00-12.40 och kl 14.00-14.40

Möt romerna på Skansen arrangeras i samarbete med Romska kulturcentret i Malmö och LP Flamenco.

Pia del Norte.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.