Möt Sverigelaget i Botkyrka på söndag när de laddar inför vårens världsspel i Abu Dhabi

I vår skickar Special Olympics Sverige en grupp för att representera Sverige de internationella världsspelen i Abu Dhabi. Special Olympics World Games äger rum 14-21 mars och räknas som 2019 års största idrottsevenemang. För att förbereda de svenska deltagarna arrangerar Special Olympics i Sverige ett pre-camp 8-9 december i Botkyrka, Stockholm.

NÄR & VAR:
Media är välkomna att träffa Sverigelaget under en öppen tid med träning på Idrottshuset i Tumba på söndag, 9 december kl 13:30-15:00.

Pre-camp en första möjlighet för hela laget att träffas
Deltagarna i Sverigetruppen samlas för första gången för att förbereda sig inför resan till Abu Dhabi. I den svenska gruppen ingår deltagare från hela Sverige. En presentation av hela ”Sverigelaget” finns på www.specialolympics.se

– Det ska bli oerhört roligt att samla alla deltagare och ledare. Att få åka och tävla i Abu Dhabi är en resa för livet, tanken är att det ska utveckla och stärka våra deltagare och då inte bara för stunden. Special Olympics handlar om mycket mer än idrottsprestationer, säger Lisa Lundell, som leder Sverigelaget under deltagandet vid världsspelen.

Under pre-camp kommer deltagare och ledare att få information om resan, fotograferas och filmas. Dessutom kommer deltagarna att träna i respektive lag och delta i dags- och kvällsaktiviteter för skapa en stark gruppgemenskap.

Om Special Olympics World Summer Games i Abu Dhabi, 14-21 mars 2019
AbuDhabi2019 är årets största idrottsevenemang och den enskilt största sporthändelsen i Abu Dhabi i modern tid.

• 24 idrotter
  • 7000 idrottare
  • 2500 tränare
  • 170 länder
  • 20 000 volontärer
  • ESPN bevakar och sänder från World Games till miljonpublik
  • Spelens hemsida: www.abudhabi2019.org

Om Special Olympics:
Special Olympics är en världsomspännande organisation som bedriver och utvecklar idrottsverksamhet för personer med utvecklingsstörning. Det finns verksamhet i 170 länder och inkluderar nästan 5 miljoner idrottsmän- och kvinnor med utvecklingsstörning.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning