Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet

Dela

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning.

Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin.

Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses upp i högre farter. Taket kan öppnas och stängas i hastigheter upp till 50 km/tim. Ny hydraulik minskar öppningstiden till cirka tolv sekunder och en elektriskt utfällbar vindavvisare förhindrar drag i nacken.

Porsche 911 Cabriolet finns till att börja med som Carrera S med bakhjulsdrift och Carrera 4S med fyrhjulsdrift. Båda förlitar sig på en turboladdad sexcylindrig boxermotor på 2 981 ccm med 331 kW (450 hk) och 530 Nm vridmoment mellan 2 300 och 5 000 varv per minut. En förbättrad insprutningsprocess samt optimering av turboaggregaten och systemet för laddluftkylning har gjort motorn effektivare och minskat utsläppen. Kraften överförs via en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda.

Carrera S accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,7 sekunder) och kan nå en toppfart av 306 km/tim. Carrera 4S har en toppfart av 304 km/tim och accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,6 sekunder).

De nya motorfästena gör 911 Cabriolet ännu vridstyvare än sin föregångare. För första gången finns sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) tillgängligt till 911 Cabriolet. Fjädringen till sportchassit är hårdare och har kortare fjädringsväg, krängningshämmarna bak och fram är styvare och chassit är sänkt med tio millimeter. De här förändringarna ger 911 en mer neutral körkänsla med bättre viktfördelning.

En design med drag av tidigare generationer

Nya 911 Cabriolet ser bredare, självsäkrare och mer muskulös ut än dess föregångare. Bredare skärmar täcker de stora 20-tumshjulen framtill och 21-tumshjulen bak. De bakhjulsdrivna modellerna har nu samma breda kaross som de fyrhjulsdrivna. Bakaxeln är 44 mm bredare. Frampartiet är generellt 45 mm bredare och återuppväcker en traditionell detalj från tidigare generationer 911, en utsträckt huv med en markerad fördjupning framför vindrutan. Båda delarna förlänger frampartiet och ger det ett mer dynamiskt utseende.

Bakpartiet domineras av den betydligt bredare, variabla bakvingen och den eleganta ljusrampen som sträcker sig tvärs över karossen. Med undantag av fronten och delar av bakpartiet är all karossplåt gjord i aluminium.

Ny interiör med klara linjer

Interiören är tydlig med klara, raka linjer och försänkta instrument. Liksom i ursprungliga 911 täcker instrumentpanelen hela bredden. Vid sidan om den centralt placerade varvräknaren ger två tunna, ramlösa displayer i freeform information till föraren. Den centralt placerade skärmen i Porsche Communication Management, PCM, är nu 10,9 tum stor och kan skötas snabbt och säkert utan att distrahera.

Sofistikerade assistanssystem för ökad säkerhet 

Som första biltillverkare i världen har Porsche utvecklat Wet Mode, vilket ingår i standardutrustningen. Funktionen kan upptäcka vatten på vägbanan och förbereda kontrollsystemen samtidigt som föraren varnas. Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller genom att använda modeomställaren på ratten (Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.

Det kamerabaserade varnings- och bromsassistanssystemet, som också ingår i standardutrustningen, upptäcker risk för kollisioner med fordon, fotgängare och cyklister och påbörjar nödbromsning om det blir nödvändigt

Parkeringsassistans med backkamera gör standardutrustningen till 911 Cabriolet komplett. Night Vision Assist med värmekamera finns som tillval i 911, liksom adaptiv farthållare med automatisk avståndskontroll, start-och-stopp-funktion och ett reversibelt passagerarskydd.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet kostar i Sverige från 1 285 000 kronor och 911 Carrera 4S från 1 355 000 kronor. Båda modellerna kan beställas från och med nu.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

 

 

911 Carrera S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,1 liter per 100 km, CO2-utsläpp 208 g/km*

911 Carrera 4S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 liter per 100 km, CO2-utsläpp 207 g/km*

 

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum