Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning.

Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin.

Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses upp i högre farter. Taket kan öppnas och stängas i hastigheter upp till 50 km/tim. Ny hydraulik minskar öppningstiden till cirka tolv sekunder och en elektriskt utfällbar vindavvisare förhindrar drag i nacken.

Porsche 911 Cabriolet finns till att börja med som Carrera S med bakhjulsdrift och Carrera 4S med fyrhjulsdrift. Båda förlitar sig på en turboladdad sexcylindrig boxermotor på 2 981 ccm med 331 kW (450 hk) och 530 Nm vridmoment mellan 2 300 och 5 000 varv per minut. En förbättrad insprutningsprocess samt optimering av turboaggregaten och systemet för laddluftkylning har gjort motorn effektivare och minskat utsläppen. Kraften överförs via en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda.

Carrera S accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,7 sekunder) och kan nå en toppfart av 306 km/tim. Carrera 4S har en toppfart av 304 km/tim och accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,6 sekunder).

De nya motorfästena gör 911 Cabriolet ännu vridstyvare än sin föregångare. För första gången finns sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) tillgängligt till 911 Cabriolet. Fjädringen till sportchassit är hårdare och har kortare fjädringsväg, krängningshämmarna bak och fram är styvare och chassit är sänkt med tio millimeter. De här förändringarna ger 911 en mer neutral körkänsla med bättre viktfördelning.

En design med drag av tidigare generationer

Nya 911 Cabriolet ser bredare, självsäkrare och mer muskulös ut än dess föregångare. Bredare skärmar täcker de stora 20-tumshjulen framtill och 21-tumshjulen bak. De bakhjulsdrivna modellerna har nu samma breda kaross som de fyrhjulsdrivna. Bakaxeln är 44 mm bredare. Frampartiet är generellt 45 mm bredare och återuppväcker en traditionell detalj från tidigare generationer 911, en utsträckt huv med en markerad fördjupning framför vindrutan. Båda delarna förlänger frampartiet och ger det ett mer dynamiskt utseende.

Bakpartiet domineras av den betydligt bredare, variabla bakvingen och den eleganta ljusrampen som sträcker sig tvärs över karossen. Med undantag av fronten och delar av bakpartiet är all karossplåt gjord i aluminium.

Ny interiör med klara linjer

Interiören är tydlig med klara, raka linjer och försänkta instrument. Liksom i ursprungliga 911 täcker instrumentpanelen hela bredden. Vid sidan om den centralt placerade varvräknaren ger två tunna, ramlösa displayer i freeform information till föraren. Den centralt placerade skärmen i Porsche Communication Management, PCM, är nu 10,9 tum stor och kan skötas snabbt och säkert utan att distrahera.

Sofistikerade assistanssystem för ökad säkerhet

Som första biltillverkare i världen har Porsche utvecklat Wet Mode, vilket ingår i standardutrustningen. Funktionen kan upptäcka vatten på vägbanan och förbereda kontrollsystemen samtidigt som föraren varnas. Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller genom att använda modeomställaren på ratten (Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.

Det kamerabaserade varnings- och bromsassistanssystemet, som också ingår i standardutrustningen, upptäcker risk för kollisioner med fordon, fotgängare och cyklister och påbörjar nödbromsning om det blir nödvändigt

Parkeringsassistans med backkamera gör standardutrustningen till 911 Cabriolet komplett. Night Vision Assist med värmekamera finns som tillval i 911, liksom adaptiv farthållare med automatisk avståndskontroll, start-och-stopp-funktion och ett reversibelt passagerarskydd.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet kostar i Sverige från 1 285 000 kronor och 911 Carrera 4S från 1 355 000 kronor. Båda modellerna kan beställas från och med nu.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

911 Carrera S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,1 liter per 100 km, CO2-utsläpp 208 g/km*

911 Carrera 4S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 liter per 100 km, CO2-utsläpp 207 g/km*

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan