Motalas nya Lidl-butik invigd

Idag öppnades dörrarna till Motalas nya Lidl-butik, nummer 171 i Sverige. Den nya butiken ligger i västra delen av Motala och är byggd utifrån Lidls hållbara butikskoncept med stora fönsterväggar för energibesparing, solceller och laddstationer.

Nyöppningen i Motala är en del av Lidls expansiva tillväxt i Sverige. Dagens 171 butiker ska fram till och med 2020 bli 200 och på sikt är målet 350 enheter i Sverige. Motalabutiken blir ett efterlängtat tillskott som ersätter den tillfälliga butikslokal som byggdes då den tidigare Lidlbutiken eldhärjades under 2016.

- Att vi nu är redo att välkomna de boende i Motala till en ny fin butik känns väldigt bra. Den nya byggnaden kommer innebära en rejäl skillnad för både kunder och medarbetare och vi är stolta och glada över att kunna visa upp vårt nya butikskoncept här i Motala, säger Johan Vennerström, fastighetschef region mitt och norr på Lidl Sverige.

Butiken har ett tydligt hållbarhetsfokus och utgår från Lidls senaste butikskoncept. Lokalen har stora fönsterväggar som drar nytta av naturligt ljus för att spara på energin och den energisnåla belysningen styrs av närvarodetektorer. Solcellerna på taket kompenserar delvis för den el som används och går även till laddstationer som finns tillgängliga för besökare med elbil eller elcykel.

Lidl i Motala får idag varor levererade från lagret i Rosersberg. Till följd av den höga expansionstakten byggs nu ett nytt lager för regionen i Örebro, som när det står klart ska förse ett 50-tal butiker med varor, däribland Motala. Genom smarta logistik- och transportlösningar kan Lidl genomföra snabba och miljövänliga dagliga leveranser dagligen.

Hållbarhetsarbetet märks också i sortimentet. Lidl ställer hårda krav på alla leverantörer och på hållbara råvaruinköp. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer. Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.