Möte med Folkhälsomyndigheten om smittläge

Riksidrottsförbundet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet träffade idag Folkhälsomyndigheten för att samtala om den senaste tidens utveckling kring ökad smittspridning och hur idrotten kan fortsätta ta ansvar för att kunna öppna upp för fler deltagare och fler i publik vid tävlingar och evenemang och samtidigt hjälpa till för minskad smittspridning.

– Det har varit ett bra och konstruktivt möte där våra specialidrottsförbund fått redogöra dels för hur de har förberett sig men dels också kring hur de hanterar de fall som nu kommit fram där ökad smittspridning skett, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

Regeringen meddelade idag att de med anledning av den ökade smittspridningen i samhället avvaktar med beslut om den planerade lättnaden för bland andra idrotten att ta in mer publik. Det är av fortsatt vikt att idrottsrörelsen håller i och noga följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer och de riktlinjer och protokoll som de olika specialidrottsförbunden har tagit fram.

– Idrottsrörelsen har varit uthålliga och visat på stort ansvarstagande under denna pandemi. Men detta drabbar oss precis som kultur och andra samhällsområden mycket hårt. Här måste regeringen gå in och stötta även under 2021 om vi ska klara detta, säger Björn Eriksson.

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.