Möte med idrottsminister Amanda Lind om Coronaläget och publikfrågan

Svenska Ishockeyförbundets (SIF) ordförande Anders Larsson har idag tisdag haft möte med idrottsminister Amanda Lind. Frågan om publik i arenorna under Coronapandemin var i fokus, men även ett fortsatt extra ekonomiskt stöd för idrottsrörelsen under hösten.

- Mötet med Amanda Lind var positivt och det finns en tydlig förståelse för vår situation inför hösten. Vi har sedan en tid en bra och upparbetad dialog med regering och riksdag, RF, Folkhälsomyndigheten och Polisen. För elitishockeyn, som är en viktig motor för ishockey som helhet, men även för alla delar av vår idrott är det viktigt att få besked om hur läget inför hösten ser ut och vilka scenarier vi ser framför oss när det gäller publik i arenorna och ett fortsatt extra ekonomiskt stöd. För oss i hockeyn handlar det till syvende och sist om överlevnad för många av våra föreningar, säger Anders Larsson ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.

I den praktiska delen samordnas svensk ishockeys arbete och hantering av den pågående Coronapandemin gemensamt mellan förbundet, ligorna och regionsrepresentanter under ledning av Abbe Törsleff som är säkerhetsansvarig i svensk ishockey.

- För att vara förberedda och tydliga om vad som gäller för oss inom svensk ishockey har vi tagit fram ett protokoll för hur vi ska bedriva vår verksamhet under nuvarande omständigheter. Vi har även arbetat fram ett särskilt publikprotokoll för hur vi ska kunna hantera en begränsad publik i våra arenor. Publikprotokollet processas framåt just nu med Folkhälsomyndigheten och RF, säger Abbe Törsleff, svensk ishockeys säkerhetsansvarige.

För kommentarer kontakta:

Anders Larsson, enligt nedan.