Mötesplatsen för byggande och utveckling i Jönköping

Jönköpingsdagen 25 april är en mötesplats som fokuserar på Jönköpings framtida utveckling och belyser områden som påverkar byggande, tillväxt och investeringar. Dagen vänder sig till fastighetsägare, byggentreprenörer, konsulter, arkitekter, politiker och tjänstemän med flera som är engagerade i hur Jönköping ska utvecklas. Jönköpingsdagen körs nu för tredje gången och är en mötesplats för näringsliv och kommun, vi lyssnar på intressant föreläsare och får chans att mingla och nätverka.

- Jönköping är en attraktiv kommun och det är oerhört viktigt att vi möts mellan näringsliv och kommun för att skapa förutsättningar för våra olika roller och de uppdrag vi har. För det är tillsammans som vi utvecklar Jönköping, säger Mia Adelöf Byggföretagen.

Nedan följer några hållpunkter för dagen och det kommer att finna möjlighet för media att prata med talarna och lokala företrädare.

Fullständigt program och mer information hittas på Jonköpingsdagen.se

Några intressanta hållpunkter:
Hållbart byggande och förvaltning

Elektrifiering vad betyder det för Jönköping och samhällsbygget
Fridolf Eskilsson, Ordförande energiföretagen Sverige

Hållbara installationer
Thérèse Kuldkepp, Expert hållbarhet Installatörsföretagen

Hållbar fastighetsförvaltning – Våra utmaningar?
Filip Elland, Hållbarhetschef Castellum

Hur når vi målen?
Diskussion med medverkan av inledare samt Ulrika-Malmsten Persson, hållbarhetschef HSB Göta och Martin Bergqvist Skanska Betong.

Lönsamma infrastruktursatsningar och stationslägen nya stambanor
Göran Cars, professorsamhällsbyggnad, KTH

Jönköpings city – ett levande regionalt centrum i förändring
Inledare Peder Karlen, Ordförande Jönköping City AB
Samtal om Jönköpings centrum medverkar gör
Julia Sandwall, Kultur Jönköping
Bengt Mattias Karlsson Stadsarkitekt
Annike Thoren, Peab Projektutveckling

Vid frågor kontakta:

Byggföretagen, Mia Adelöf
mia.adelof@byggföretagen.se 036-34 62 61

Fastighetsägarna, Elin Rickardsson
elin.rickardsson@fastighetsagarna.se 036- 30 49 82

Installatörsföretagen, Erik Karlsson
erik.karlsson@in.se 036-30 32 23

Jönköpings kommun, Sven Rydell
sven.rydell@jonkoping.se 036-10 55 08

Åstrand PR, Dhan Åstrand
dhan.astrand@ahstrandpr.se 070 555 62 27

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.