Mötesvärlden samlas i Göteborg nästa vecka

På måndag startar en av årets mest betydelsefulla kongresser för mötesstaden Göteborg. Associations World Congress & Expo samlar närmare 500 beslutsfattare från internationella organisationer och företag. Under tre dagar ska de konferera och uppleva Göteborg.

Foto: Anders Wester/Göteborg & Co

Förberedelserna inför kongressen i Svenska Mässan den 7 – 10 april har pågått över ett år. De flesta av de hitresta internationella deltagarna har ledande befattningar i medicinska, vetenskapliga eller branschorganisationer.

- Det är precis den målgruppen vi vill nå i arbetet med att värva stora internationella möten. Detta är ett mycket viktigt tillfälle för oss att knyta kontakter och visa upp vad Göteborg kan erbjuda mötesarrangörer, säger Annika Hallman möteschef på Göteborg & Co.

Den gemensamma nämnaren är att organisationerna är kunskapsbaserade, i ämnen förknippade med samhällsnytta. Bland deltagarna återfinns också ca 140 utställarföretag från när och fjärran. Utställarna är destinationer, internationella kongressarrangörer, mötesanläggningar och teknikföretag från så långväga platser som Kanada och Australien.

- Syftet med att arrangera vetenskapliga möten är att de attraherar kunskap, kompetens och talang till Göteborg. Både näringslivet och akademin samarbetar med målet att möten ska bidra till utveckling av forskningen och underlätta rekrytering, säger Annika Hallman.

Deltagarna i Associations World Congress har ett intensivt program under måndag och tisdag med över 60 inbokade talare. På onsdag erbjuds studiebesök på bland annat AstraZeneca och Lindholmen Science Park. En av Göteborgs starka fördelar som mötesstad är det nära samarbetet mellan staden, akademin och näringslivet.

Göteborg har tre år i rad utnämnts till världens mest hållbara destination och då är det självklart att kongressen är miljödiplomerad enligt Svensk Miljöbas.

- En miljöaspekt för att få certifieringen är maten som ska serveras. Det blir mycket ekologiska och närproducerade råvaror och under en av dagarna serveras endast vegetariskt. Eventuell överbliven mat kommer att skänkas till Göteborgs Räddningsmission, säger Annika Hallman.

Foto: Anders Wester/Göteborg & Co

Göteborgarnas historiefrågor blir film i samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum och Göteborgs Stadsmuseum4.6.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Byggdes Göteborg verkligen i ett träsk? Vem var biskopen i Biskopsgården? Och varför finns det ingen spårvagn nummer 12? Göteborgs 400-årsjubileum tillsammans med Göteborgs Stadsmuseum efterlyser göteborgarnas frågor om Göteborgs historia. Tio frågor får svar i videoserien ”Hur hamnade vi här?” som sänds i sociala medier i höst.