Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.

- Varje år deltar hundratusentals svenskar i stora och små motionslopp som arrangeras av våra föreningar. Loppen är både en stark motivation till träning och en ekonomisk ryggrad för vårt föreningsliv. Den kompensation som gått till försommarens arrangörer var högst nödvändig men när vi blickar framåt är situationen fortsatt svår. Det råder ingen brist på engagemang och kreativitet hos våra föreningar men risken finns att verksamheten kommer påverkas negativt, på både kort och lång sikt, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

Sommarens arrangörer ser allvarliga konsekvenser

Sommarhalvåret är motionsloppens högsäsong och topparna ses i maj och september. Den senaste tiden har präglats av besked om inställda lopp – även bland de som planerades till hösten. Lopp och föreningsverksamhet hotas nu, både för de största som Midnattsloppet, Tjejmilen och Lidingöloppet, och för mer lokala lopp som Strömstadsmilen, Falkenbergs Stadslopp och Umemaran.

Strömstadsmilen arrangeras av Strömstad Löparklubb i juli varje år och samlar omkring 1500 löpare.

- Loppet har en stark lokal förankring med engagemang från flera lokala företag och det är helt klart den ekonomiska motorn för klubben. Överskottet är helt nödvändigt för att klubbverksamheten ska kunna bedrivas på den nivå vi önskar, med träning för barn och vuxna, motionärer och elitlöpare och en motionsanläggning med spår och utegym. Årets lopp är nu inställt och även om vi gjort en virtuell satsning så riskerar det att ha allvarliga konsekvenser. Situationen är ju densamma nu som i maj-juni så det är av största vikt att det kommer ytterligare statligt stöd till föreningar, säger Kent Hansson, Strömstad Löparklubb.

Midnattsloppet-serien arrangeras av Hammarby Friidrott i augusti varje år, för drygt 42 000 löpare.

- Vår högsta prioritet just nu är att få Midnattsloppet att överleva. Utan ett Midnattslopp kommer Hammarby Friidrotts budget halveras, vilket får konsekvenser för all vår verksamhet. Från barn- och ungdomsverksamhet till elit. Hammarby Friidrott är en av Sveriges största ungdomsföreningar med en friidrottskola som på somrarna lockar mer än 1000 barn varje år. Hela verksamheten riskerar att raderas ut eller kraftigt förminskas utan ett Midnattslopp, säger Pär Hellstadius, TF Sportchef Hammarby IF Friidrott

Motionsmotivation hotas

Bland de som är intresserade av att springa lopp anger nästan hälften (47 %) att loppen är en viktig målsättning med träningen*. Frånvaron av lopp gör därför att många som springer mister en viktig morot till regelbunden träning. Om den arrangerande föreningens verksamhet minskar finns även risken att loppen inte heller kommer tillbaka i framtiden och träning och motivation för barn och vuxna försvinner. Folkhälsomål om ökad fysisk aktivitet blir då än svårare att uppnå.

Sammanställning för 2019: Loppen, deras storlek och deltagarantal

Totalt ca 630 000 löpare i drygt 350 lopp.

Fördelat över loppens storlek:

• Största loppen över 5000 deltagare (anmälda): 23 st med totalt 346 229 deltagare
  • Lopp med 2000-5000 deltagare (anmälda): 46 st med totalt 144 793 deltagare
  • Lopp med 500-2000 deltagare (fullföljande): 96 st med 86 815 deltagare
  • Lopp med upp till 500 deltagare (fullföljande): 191 st med 46 057 deltagare

*Enligt Löparrapportern 2018, Svensk Friidrotts undersökning om svenskarnas löpnings- och motionsloppsvanor.