Motorbranschen behöver kvinnliga förebilder - Teamet Lipstick Racing!

Hanna Rennergård och team-ansvariga Jenny Lidén inspekterar bygget av rallybilen.

Yrkesplugget sponsrar racingteamet Lipstick Racing säsongen 2018. Det är ett amatörlag bestående av Jenny Lidén, Hanna Rennergård, Eeva Leppänen & Suza Hirlinger och som tidigare har tävlat individuellt i olika uthållighetstävlingar. Nu går de samman med förenade krafter för att ta sig an NSHC-serien och visa sina färdigheter som ett lag. Just nu bygger tjejerna bil för fullt för att blir klara i tid.

"Just samarbete med Yrkesplugget känns jätteroligt och vi hoppas på fler tjejer inom både motorsporten och bilyrkena. Motorsporten är fantastisk, här tävlar vi utan handicap mot killarna och ålder har ingen betydelse. I vårt team det tjugo år mellan yngsta och äldsta." Säger teamchefen Jenny Lidén.

Yrkesplugget har under lång tid jobbat med att attrahera tjejer till att söka fordonsprogrammet. Olika insatser och aktiviteter har genomförts under åren och då oftast tillsammans med partners som Din Bil, Bavaria & Bila för att nämna några.

"Skall den stora efterfrågan på personal som råder inom dessa branscher klaras, måste vi hitta fler som är intresserade att utbilda sig. Då känns det naturligt att öka insatserna vad gäller rekrytering av tjejer, som idag är för få i branschen. Att sponsra ett team som Lipstick Racing känns i detta sammanhang helt rätt" säger Börje Lundén marknadschef på Yrkesplugget.

"Samarbetet bygger på att Lipstick Racing får ersättning och i gentjänst är med på Öppna Hus på våra skolor samt att våra elever får chansen att skruva bil, under tävlingarna. För att skapa än större påverkan, dvs att få tjejer att få upp ögonen för branschen och våra utbildningar kommer vi göra vårt bästa att uppmärksamma samarbetet med Lipstick Racing teamet på flera olika sätt." Avslutar Börje Lundén.

För mer information kontakta:

Marknadschef Yrkesplugget - Börje Lundén +46 (0)73 529 59 90 - borje@lagercrantzmedia.se

Pressansvarig Lipstick Racing - Mikael Leppänen +46 (0)70 889 72 00 - team@lipstickracing.se

Yrkesplugget på Facebook och på Instagram

Lipstick Racing på Facebook och på Instagram

Yrkesplugget i Bromma & Uppsala har programen fordon och transport samt bygg och anläggning. I Bromma finns även vuxenutbildning.

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, denna gång i Uppsala.

Samarbetet mellan skola och näringsliv, pusselbiten för att öka elevunderlag samt att skapa anställningsbara elever på gymnasiet.26.10.2017 12:53Pressmeddelande

I fjol inledde Yrkesplugget ett projekt med Bavaria Stockholm och Bilia personbilar som i år även omfattar samarbete med Din Bil Sverige. Förutom att elever har sin praktik på företagen har samarbetet utvecklats till att gälla också marknadsföring i syfte att öka intresset för utbildningen och att öka elevunderlaget, detta under varumärket "Meckr".