Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege

Motorbranschen har en historisk utmaning att säkra kompetensförsörjningen för framtiden. Bara de närmaste tre åren behöver branschen anställa 5 800 personer. Samtidigt söker allt färre ungdomar till fordons- och transportprogrammet på gymnasiet. För att vända trenden och möta kompetensbehovet, samt öka kvaliteten på skolorna, har arbetsgivare och fack gjort en gemensam satsning i form av Motorbranschcollege, MBC. Bakom Motorbranschcollege står Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall

Yrkesplugget har under alla år man utbildat personbilstekniker arbetat strukturerat och konsekvent med hög kvalitet i lärandet i ändamålsenliga lokaler, med starkt samarbete med olika bilföretag som tex. Din Bil, Bilia och Bavaria gällande praktikplatser (APL). I det senare har Yrkesplugget även utfört handledareutbildningar på företagen. Allt för att tillgodose att elevernas utbildning även skall bli den bästa utanför skolan.

”Vi på Yrkesplugget har sedan starten jobbat konsekvent med lärandet i samma anda som de kriterier som Motorbranschcollege kräver för en certifiering. Så utifrån mitt perspektiv var det solklart att vi skulle klara detta med bravur, vilket vi glädjande också gjorde. Detta är också ett kvitto som jag ser det på att vi jobbat i rätt riktning under alla år.” Säger Jesper Ström APL-ansvarig på Yrkesplugget.

Under hösten 2017 sändes en ansökan för att bli certifierad som Motorbranschcollege. För att bli ett Motorbranschcollege ska gymnasieskolans fordonstekniska utbildning möta sex kriterier, som säkerställer utbildningens kvalitet gentemot elever och arbetsmarknaden.

Kriterierna omfattar:

- en säkrad kompetensförsörjning

- en stärkt samverkan mellan skolan och branschen

- kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen

- en god kompetensutveckling av yrkeslärarna

- ändamålsenliga maskiner, utrustning och lokaler

- ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande

Styrgruppen som är utsedd av Motorbranschen har kom fram till följande beslut:

”Yrkesplugget i Bromma ger ett mycket gott intryck och har tagit sig an arbetet med certifieringen som Motorbranschcollege på ett moget och ambitiöst sätt. Det finns en ödmjukhet inför den genomlysning som gjorts av skolan utifrån de kriterier och indikatorer och en resultatanalys har gjorts med gott resultat. Den så viktiga samverkan med motorbranschens företag har Yrkesplugget lyckats riktigt bra med.  Samtliga grupper som styrgruppen mötte under besöken gav en god bild av skolans arbete i strävan att ständigt förbättra sig, vilket glädjes oss. Skolans lokaler och utrustning är i mycket gott skick vilket borgar för en god lärarmiljö för elever och samarbetet i lärarlaget är gott och ser ut att stärkas framöver.”

”Styrgruppen uppskattar också att huvudmannen har ambitionen och viljan att utveckla treparts-samarbetet i det arbetsplatsförlaga lärandet”

Beslutet om att Yrkesplugget Bromma blir ett certifierat Motorbranschcollege togs av styrgruppen den 15 juni 2018.

”Även om vi tidigare jobbat med att uppfylla dessa kriterier, fast utifrån vårt eget sätt, blir detta på ett tydligare sätt för alla oss i lärarlaget. Det blir också tydligare vad gäller uppsatta mål och med våra samarbetspartners som tex Din Bil, Bavaria & Bilia. Säger Nizar Ayad programansvarig för personbilsteknik på Yrkesplugget

Förutom Yrkesplugget finns tre certifierade MBC skolor i Sverige. Dessa är Edströmska i Västerås, Tullängsgymnasiet i Örebro och Jämtlands gymnasium Fyrvalla i Östersund.

”Det är med otrolig stolthet att vi nu också är ett Motorbranschcollege. Vi kommer säkerligen dra nytta av detta även för våra andra programområden (transport, MC & Bygg). Vikten av att lära är lika stor för oss som utbildare som för dem som vi utbildar.” Säger Maria Gahn som är rektor på Yrkesplugget Bromma

En mycket glad och nöjd Maria Gahn, som är rektor på Yrkesplugget Bromma