Motorbranschen vill se investeringsstöd till glesbygdsverkstäder

Investeringsbidrag till fordonsverkstäder i glesbygd. Ännu snabbare utbyggnad av bredbandskapaciteten samt ett fortsatt svenskt arbete för en konkurrensreglering som ger alla verkstäder rätten att konkurrera samtidigt som konsumenternas valfrihet befästs. Så kan motorbranschens kommentarer till budgeten sammanfattas.

Bo Ericsson, Ordförande SFVF

I den av finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade budgetpropositionen för 2022 finns flera punkter som både direkt och indirekt berör motorbranschen som viktig samhällsservice, som fordonsverkstäder, i glesbygden:

• En konkurrenskraftig jordbrukssektor – modernt maskinunderhåll
  • Underhåll av vägar
  • Utveckling av transportsystemet
  • Bredbandsutbyggnad – ett villkor för fordonsverkstädernas tekniska transformering
  • Stöd till investeringar för drivmedelsstationer
  • Driftsstöd till dagligvarubutiker
  • Företagsklimat i glesbygd – säkerställa livsviktig samhällsservice som fordonsverkstäder

I sin gemensamma kommentar lyfter de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, fram även ett behov av ett investeringsstöd till fordonsverkstäder; maskin, tunga fordon och personbilar, i glesbygd.

– För små verkstäder är det investeringskrav som den tekniska transformeringen innebär många gånger inte i proportion till vad det lokala kundunderlaget kan bära. Därför bör näringsdepartementet utreda någon form av investeringsstöd, likt till dagligvarubutiker och drivmedelsstationer, även till fordonsverkstäder i glesbygden, säger Johnny Bräster, ordförande i SBF, och Bo Ericsson, ordförande i SFVF, i en kommentar.

De båda branschorganisationerna vill även se en ännu snabbare bredbandsutbyggnad.

– I takt med fordonens tekniska transformering ökar kraven på bredbandskapacitet för att kunna utföra en reparation fackmässigt utan att påverka fordonets trafiksäkerhet eller miljön negativt. Därför måste utbyggnaden, helst av fiber, påskyndas, menar Bräster och Ericsson.

Båda adresserar även frågan om en fortsatt, men teknikanspassad, konkurrensreglering för bileftermarknaden. 1 juni 2023 ska en ny konkurrensreglering i EU träda i kraft.

– Rätten och möjligheten för att även små bilverkstäder, inte minst på lands- och glesbygden, måste fortsatt värnas från svensk sida, säger de båda branschföreträdarna Johnny Bräster och Bo Ericsson.

Sedan 2017 driver Sveriges Bildelsgrossisters Förening och Sveriges Fordonsverkstäders Förening en opinionskampanj för att motverka bilverkstadsdöden. Kampanjens grundpelare är dels en fortsatt konkurrensreglering inom EU, dels en EU-lagstiftning som innebär en konkurrensneutral tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid. I sitt kampanjarbete har de tidigare bland annat föreslaget ett speciellt mobilitetsavdrag för fordonsunderhåll i glesbygdskommuner.

Bo Ericsson, Ordförande SFVF

Öppet brev till Infrastrukturminister Tomas Eneroth27.7.2022 13:32:16 CEST | Pressmeddelande

Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktningen i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning

Även bilverkstäder ska ses som en resurs i ny EU-förordning för batteriåtervinning14.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Europaparlamentet och Europeiska Rådet ska fatta beslut om en ny förordning för batterier och förbrukade batterier, samt om upphävande av direktiv 2006/66/EG och om ändring av förordning (EU) 2019/1020. Rätt utformad kan den nya EU-förordningen ta tillvara på den service och resurs som även bilverkstäder kan utgöra för underhåll och återvinning av elbilars batterier.