Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Motorbranschen vill se investeringsstöd till glesbygdsverkstäder

Dela

Investeringsbidrag till fordonsverkstäder i glesbygd. Ännu snabbare utbyggnad av bredbandskapaciteten samt ett fortsatt svenskt arbete för en konkurrensreglering som ger alla verkstäder rätten att konkurrera samtidigt som konsumenternas valfrihet befästs. Så kan motorbranschens kommentarer till budgeten sammanfattas.

Bo Ericsson, Ordförande SFVF
Bo Ericsson, Ordförande SFVF

I den av finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade budgetpropositionen för 2022 finns flera punkter som både direkt och indirekt berör motorbranschen som viktig samhällsservice, som fordonsverkstäder, i glesbygden:

  • En konkurrenskraftig jordbrukssektor – modernt maskinunderhåll
  • Underhåll av vägar
  • Utveckling av transportsystemet
  • Bredbandsutbyggnad – ett villkor för fordonsverkstädernas tekniska transformering
  • Stöd till investeringar för drivmedelsstationer
  • Driftsstöd till dagligvarubutiker
  • Företagsklimat i glesbygd – säkerställa livsviktig samhällsservice som fordonsverkstäder

I sin gemensamma kommentar lyfter de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, fram även ett behov av ett investeringsstöd till fordonsverkstäder; maskin, tunga fordon och personbilar, i glesbygd.

– För små verkstäder är det investeringskrav som den tekniska transformeringen innebär många gånger inte i proportion till vad det lokala kundunderlaget kan bära. Därför bör näringsdepartementet utreda någon form av investeringsstöd, likt till dagligvarubutiker och drivmedelsstationer, även till fordonsverkstäder i glesbygden, säger Johnny Bräster, ordförande i SBF, och Bo Ericsson, ordförande i SFVF, i en kommentar.

De båda branschorganisationerna vill även se en ännu snabbare bredbandsutbyggnad.

– I takt med fordonens tekniska transformering ökar kraven på bredbandskapacitet för att kunna utföra en reparation fackmässigt utan att påverka fordonets trafiksäkerhet eller miljön negativt. Därför måste utbyggnaden, helst av fiber, påskyndas, menar Bräster och Ericsson.

Båda adresserar även frågan om en fortsatt, men teknikanspassad, konkurrensreglering för bileftermarknaden. 1 juni 2023 ska en ny konkurrensreglering i EU träda i kraft.

– Rätten och möjligheten för att även små bilverkstäder, inte minst på lands- och glesbygden, måste fortsatt värnas från svensk sida, säger de båda branschföreträdarna Johnny Bräster och Bo Ericsson.

Sedan 2017 driver Sveriges Bildelsgrossisters Förening och Sveriges Fordonsverkstäders Förening en opinionskampanj för att motverka bilverkstadsdöden. Kampanjens grundpelare är dels en fortsatt konkurrensreglering inom EU, dels en EU-lagstiftning som innebär en konkurrensneutral tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid. I sitt kampanjarbete har de tidigare bland annat föreslaget ett speciellt mobilitetsavdrag för fordonsunderhåll i glesbygdskommuner.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bo Ericsson, Ordförande SFVF
Bo Ericsson, Ordförande SFVF
Ladda ned bild

Länkar

Om

Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.sfvf.eu

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum