Motormännen

Motormännen anser att bilägaren ska äga bilens data

Dela

Under de kommande åren avgörs striden om vem som ska äga den information som din bil samlar in, du själv eller fordonstillverkaren. I dag är det fordonstillverkaren som äger och kontrollerar flödet av information och kan på så sätt styra underhåll och reparationer till sina egna utvalda tjänsteleverantörer. Motormännen anser att lagstiftningen bör moderniseras så att bilägaren ges äganderätt till det data som bilen genererar och själv får bestämma vem som ska få ta del av den.

Erik Kjellin, Trafiksäkerhetsansvarig
Erik Kjellin, Trafiksäkerhetsansvarig

– Trots att utvecklingen med uppkopplade bilar är mycket positiv finns det negativa aspekter som måste lyftas. I dag ägs och kontrolleras informationen helt av fordonstillverkarna och som konsument vet du inte vilken information som samlas in, hur länge den lagras eller hur den används. Vi anser att det är fordonsägaren bör ha äganderätt till det data som deras fordon samlar in om dem och deras bil, säger Erik Kjellin trafiksäkerhetsansvarig Motormännen.

Med hjälp av avancerade sensorer, GPS och kommunikationssystem övervakar biltillverkarna dig och samlar in detaljerad information om ditt och din bils beteende i trafiken. Utvecklingen väntas dessutom att accelerera och inom några år kommer datainsamlingen att vara ännu mer omfattande.

– Datainspektionen har inte granskat hanteringen av den information som samlas in av bilar och har därför inte tagit ställning till om det sker på ett sätt som överensstämmer med personuppgiftslagen, vilket vi anser borde göras snarast. Det ska inte räcka med att bilägaren har accepterat en mer eller mindre dold klausul som automatisk godkänner överföring av information till fordonstillverkarna, säger Erik Kjellin.

Data är den nya valutan och när bilar börjar kommunicera trådlöst utgör marknaden för fordonsdata en ny lukrativ marknad. Därför pågår det en kapplöpning för att kontrollera data, och många av fordonstillverkarna som kontrollerar data idag strävar efter att bli huvudleverantör av tjänster för bilrelaterade behov. Affärsmodellerna bygger på deras exklusiva kontroll av detta flöde av information.

– Fordonstillverkarna kommer att dra stora fördelar av den insamlade datan. Det är stor risk att de kommer hålla på informationen så att de märkesoberoende verkstäderna inte kommer att ha samma information och kunskap. Det kommer snedvrida konkurrensen mellan verkstäderna och konsumenterna få betala mer för sina verkstadsbesök, avslutar Erik Kjellin.

Motormännen, tillsammans med bilistorganisationer över hela Europa, jobbar nu med kampanjen #MyCarMyData www.mycarmydata.se för att öka allmänhetens medvetenhet om fordonsdata, visa på behovet av en tydlig lagstiftning och för att kräva en rättvis och öppen marknad för eftermarknadstjänster för uppkopplade fordon. Kampanjen kräver:  

Dataskydd
Lagstiftningen måste se till att bilägare ges äganderätten till det data som samlas in och att bilägaren ger sitt informerade samtycke till hur det används. 

Fritt val
Konsumenten ska ha möjlighet att fritt välja önskad tjänsteleverantör på en öppen marknad. För att bilisterna ska erbjudas de mest konkurrenskraftiga erbjudanden krävs en fri konkurrens, då måste data om ett fordons tillstånd göras tillgängligt för flera tjänsteleverantörer. 

Rättvis konkurrens
Fordonsdata ska ägas av bilägaren och vara öppet och tillgängligt för flera tjänsteleverantörer. Detta är innovationsdrivande och öppnar för att utveckla nya, säkra produkter och funktioner.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Erik Kjellin, Trafiksäkerhetsansvarig
Erik Kjellin, Trafiksäkerhetsansvarig
Ladda ned bild

Länkar

Om

Motormännen
Motormännen
Fridhemsgatan 30
112 40 Stockholm

08-690 38 00http://www.motormannen.se

Följ Motormännen

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Motormännen

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum