Motormännen: Både ros och ris till budgetpropositionen

Motormännen kan, efter en snabb titt på budgetpropositionen, konstatera att bonus-malus-systemet nu har förändrats på de punkter vi har framför kritik mot, vilket är positivt. Investeringsstöd för privatpersoner för ladda hemma-stationer är också ett krav som Motormännen har drivit och som kan bidra till omställningen mot en fossiloberoende fordonsflotta.

Motormännen ställer sig positiva till bonus-malus-systemet nu när förslaget har förändrats på de punkter vi har framfört kritik mot: Bonusen för nya fossiloberoende fordon har höjts, ett krav som Motormännen har drivit länge. Vi tror att det kommer att leda till fler bilmodeller som är fossiloberoende och det är en utveckling vi anser är positiv för samhället. Ett annat krav från Motormännen har varit att den befintliga fordonsflottan inte ska omfattas av bonus-malus, också detta krav har tillgodosetts i förslaget. Vi tycker också att det är positivt att nya bilar som drivs med etanol och biogas undantas från förhöjd skatt, så kallad malus i systemet, eftersom det är ytterligare ett sätt att påskynda omställning mot en fossilfri fordonsflotta.

Budgeten innehåller också ett investeringsstöd till ladda hemma-stationer för privatpersoner, något Motormännen har drivit länge.

Miljözoner nämns i budgeten. Vi vet ännu inte hur det förslaget kan se ut men beklagar stort att regeringen inte vågar ta sitt ansvar och kräva rättning av trixande biltillverkare som ligger bakom de problem som finns i vissa gatumiljöer.

Förmånsbeskattningen av tjänstebilar förändras vilket innebär att det kommer att bli dyrare för privatpersoner som har en tjänstebil med normal till hög fordonsskatt. Att trängselavgifterna nu ska förmånsbeskattas leder också till att tjänstebilar blir dyrare.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.