Motormännen fick medhåll av regeringen i kritiken mot utglesad bilbesiktning

Idag meddelade infrastrukturminister Anna Johansson att regeringen inte tänker glesa ut intervallerna för kontrollbesiktning av personbilar och lätta fordon, bland annat med motiveringen att det skulle vara skadligt för miljön samt hota trafiksäkerheten. Transportstyrelsen föreslog förra hösten att Sverige skulle sänka sig till minimikraven i EU och att bilar därmed skulle besiktigas mer sällan än idag, men förslaget mötte stark kritik från bland annat Motormännen.

– Det blir alltså ingen ändring, vilket bådar gott för både bilisterna och miljön. Förarens vetskap om bilens trafiksäkerhetsbrister är viktig! Det är också väldigt bra att känna till sådana fel på fordonet som ifall de lämnas utan åtgärd riskerar att ge upphov till ännu mer kostsamma följdskador.  För konsumenten är det definitivt fördelaktigt att bilen kontrolleras varje år, säger Carl-Erik Stjernvall, tekniker på Motormännen.

I Motormännens tidigare remissvar påpekade vi bland annat att med utglesade intervaller står det helt klart att många bilar med brister skulle lämnas utan åtgärd under onödigt lång tid . Det skulle ge sämre säkerhet och ha negativ inverkan på miljön. Att då glesa ut besiktningsintervallerna går tvärt emot det gedigna trafiksäkerhetsarbete som har genomförts i Sverige och är ett direkt hot mot vår ambitiösa nollvision.

– Vi påpekade tidigt att utglesade besiktningsintervaller skulle leda till färre stationer i en avreglerad bilprovningsmarknad, längre resväg till bilprovningen och dyrare kontroller. Konsumenten skulle ha drabbats negativt, servicegraden blivit lägre och priserna riskerat att bli högre. Besparingen uteblir därmed också, avslutar Carl-Erik Stjernvall.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.