Motormännen kontrollerar svenska vägnätet

12.5.2017 07:00 | Motormännen

Idag fredag åker Motormännens vägombud ut och ska under fyra månader granska den svenska vägkvaliteten. - Målet är att uppmärksamma trafikfarliga vägar och påskynda underhållet på ställen där det är mest akut, säger Carl Zeidlitz, ansvarig för trafiksäkerhet på Motormännen.

Fotograf: Carl Hjelm

Vägombuden kommer använda tolv nya vita Opel Zafira och inventera tusentals mil av det svenska vägnätet för att identifiera och påtala brister. Med hjälp av appen Roadroid kan vägarnas ytojämnhet mätas med stor precision. Nytt för i år är att på försök samla in information om exempelvis trafikarbeten eller tillfälliga faror med bildinsamlingstjänsten Mapillary.

Förra årets undersökning omfattade 7800 mil av vägnätet och visade brister framförallt norr om Dalälven. I år hoppas vi självklart på en förbättring, men det återstår förstås att se, säger Carl Zeidlitz.

Vägombuden ska också göra noggranna kontroller av svenska rastplatser. Motormännen vill ta reda på var det faktiskt är trevligt att ta en paus, och kvaliteten varierar stort. Många platser är fräscha och fina men ibland är det riktigt snuskigt på toaletter och stora brister i övrigt. För att få ett högt betyg i rastplatsundersökningen krävs till exempel god hygien och möjlighet att ta en promenad i anslutning till rastplatsen.

- De bästa rastplatserna i länen kommer att få en plakett uppsatt på platsen. Vi vill uppmuntra till pauser och ha säkra, utvilade och pigga bilister på vägarna. Trötthet kan vara lika farligt som rattonykterhet, säger Carl Zeidlitz.

Vissa vägsträckor har mycket viltolyckor. Vägombuden har därför i uppgift att dela ut viltremsor och information om risken med vilt. Pressinformation och regional statistik kommer att presenteras när vägombuden har genomfört sina granskningar.

Vägombudsverksamheten 2017 sker i samarbete med Opel Sverige, Preem, Assistanskåren, Roadroid, Mapillary och Synoptik.

Carl Zeidlitz

Fotograf: Carl Hjelm

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.