Motormännen välkomnar CSN-lån till körkort

Enligt uppgifter till bland annat Aftonbladet, utlovar statsminister Stefan Löfven att unga ska kunna ta CSN-lån för att finansiera sin körkortsutbildning. Senast 2018 väntas vallöftet bli verklighet.

Fredrik Daveby vd

– Det här är ett välkommet och oerhört viktigt beslut för att underlätta för unga att snabbt komma ut i arbetslivet, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännens Riksförbund.

Enligt uppgift ska det vara möjligt att låna max 25 000 kronor för att ta ett B-körkort. Ett krav är att den som beviljas lån ska ha gått ut gymnasiet.

Fredrik Daveby vd

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.