Motormännen varnar för verkningslös förlängd fordonsgaranti

Företaget Svensk Fordonsgaranti erbjuder bilägare förlängd garanti efter det att bilens fabriksgaranti har gått ut. Men den som nappar på erbjudandet riskerar att bli helt utan ersättning. Konsumentverket har fått in över 330 anmälningar mot Svensk Fordonsgaranti och utreder nu företaget för vilseledande marknadsföring.

Svensk Fordonsgaranti startade sin verksamhet hösten 2016. Bilägare som har fått företagets erbjudande om förlängning av fordonsgarantin och känt sig osäkra på om erbjudandet är seriöst har sedan dess kontaktat Motormännen.

– Motormännens och branschens uppfattning är att en garanti ska utställas av tillverkaren. Begreppet garanti kan och får bara tillverkaren ge konsumenten. Det finns ingen lagstadgad skyldighet att lämna garanti, det gör tillverkaren för att visa att deras produkt har en sådan kvalitet att man ersätter kunden om produkten skulle behöva repareras, säger Andreas Bredskog, jurist på Motormännen.

Svensk Fordonsgaranti hävdar att bilägarna står utan skydd om de avstår från att teckna ny fordonsgaranti och därmed själva måste stå för kostnaderna vid maskinskador och fabriksfel. Men de allra flesta bilägare har en maskinskadeförsäkring som gäller tills fordonet är åtta–tio år eller högst 10 000–12 000 mil.

– Vissa återförsäljare av bilar kan erbjuda sina kunder en MRF-garanti vilket kan ses som en kvalitetsstämpel. Ofta är garantin inbakad i priset eller så går den att köpa separat för ett antal månader. Den kan man lita på. En återförsäljare som är ansluten till Motorbranschens Riksförbund (MRF) visar sig även seriös när köpet omfattas av en MRF-garanti.

Enligt Andreas Bredskog liknar upplägget från Svensk Fordonsgaranti mer en försäkring än en garanti.

– Jag tog kontakt med Finansinspektionen redan i mars för att kontrollera om Svensk Fordonsgaranti hade de tillstånd som krävs för att agera i försäkringsbranschen. Några sådana tillstånd hade inte företaget.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.