Motormännen vill se fler stimulanser för miljödrivmedel

Med anledning av Miljömålsberedningens delbetänkande som presenterades idag och debattartiklar i flera av de större dagstidningarna vill Motormännen understryka vikten av att snabbt skapa förutsättningar för Sveriges bilister att välja drivmedel som är mer skonsamma för miljön.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert Motormännen

- Precis som miljömålsberedningen framhåller måste det finnas långsiktiga spelregler och strategiska styrmedel för att nå en hållbar fordonsflotta. Vi vill därför se fler alternativ till laddhybrider. Och för dem som inte har råd med en elbil kan den senaste generationens biodrivmedel vara ett alternativ under förutsättning att dessa subventioneras i motsvarande utsträckning, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Vi kan inte vänta längre. Politikerna behöver ta ansvar och fatta strategiskt genomtänkta och långsiktiga beslut.

- Ingen vinner på att vara passiv i frågan. För att snabbt åstadkomma en faktisk miljövinst vill vi se fler subventioner och inom fler områden. Att EU inte ger Sverige möjlighet till långsiktiga skattelättnader på lokalt framställda biobränslen är en fråga som måste ges hög prioritet, avslutar Carl-Erik Stjernvall.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert Motormännen

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Svag konsumentlagstiftning6.12.2018 10:24Pressmeddelande

Konsumentverket har skickat ut en remiss om revidering av allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. – I vårt remissvar påpekar vi att det finns en risk i att riktlinjerna för information om nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, implementeras som ”allmänna råd” och inte genom lagstiftning. Utan lagstiftning kan det bli svårt att få fram vägledande praxis på området, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.