Motormännens expert: Därför kan dieselmotorn ändå vara rätt val

4.8.2017 08:00 | Motormännen

Frågor om bilar och bränslen är mer aktuella än någonsin. Allt fler undrar vad det bästa alternativet är. Vad ska man tänka på som bilköpare, och vilka bränslen är bäst att satsa på? Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund svarar på några vanliga frågor kring bilköp.

Med tanke på debatten om utsläpp, vilka är de bästa råden till den som överväger att köpa en ny dieselbil?

– Det är alltid viktigt att se till de egna behoven. Dieselbilen har flera fördelar och kan ändå bli det bästa valet. Lås inte fast dig vid att motorn måste drivas på fossilt bränsle. Syntetisk diesel, HVO, blir allt mer efterfrågat och sannolikt kommer alla nya dieselbilar behöva tåla det bränslet för att kunna säljas framöver. Ställ krav på det redan idag ifall du är spekulant på en ny dieselbil.

Vad gäller för dem som har en dieselbil idag, är det bäst att sälja den på en gång?

–  Nej. Det finns inget som pekar på ett omfattande dieselförbud. Svenska myndigheter kommer precis som tyska myndigheter att behöva kräva att tillverkarna fixar utsläppen så att bilarna bara släpper ut det som lagen tillåter. De flesta bilar som rullar idag har hunnit bli gamla eller skrotats när vi ska vara fossiloberoende år 2030. Redan idag har äldre smutsigare dieselbilar skyhög skatt vilket har gjort att intresset för att köpa en sådan är mycket lågt.

Vilka alternativ finns för att köra mer klimatvänligt även på en begränsad budget?

– Eftersom elbilen är för dyr i inköp för de flesta så är både biogas och etanol viktiga alternativ, och här finns även begagnade bilar att fynda bland. Regeringen har aviserat nya skatter både på bränslen (Bränslebytet) och bilar (Bonus-Malus) som gör att biobränslen blir fördelaktiga framöver. Med tanke på det är det svårt att förstå varför biltillverkarna inte presenterat fler nya etanol- och biogasbilar. Dessa är förutom elbilar tveklöst det bästa valet, även för den som köper nytt.

Vilket är det sämsta alternativet med tanke på omställningen till fossilfria bilar?

– Att köpa en ny bensinbil. Om bilen inte kan drivas på alternativa bränslen är risken stor att den blir hopplöst ute redan om några år, i takt med att fler och fler ställer om. Idag finns det inga alternativa bränslen till bensinmotorn. Det kan vara bra att tänka på det redan idag. Även om det kommer att gå att köra med bilarna under många år framöver skadar det inte att vara tidigt ute och klara sin del av omställningen före alla andra. Biltillverkarna tvingas sannolikt anpassa bensinbilarna till etanol eller biogasdrift för att de ska kunna säljas.

Motormännens Riksförbund är en medlemsorganisation med 100 000 medlemsfamiljer. Sedan nästan 100 år verkar organisationen bland annat för säkrare vägar och rättvisa bilskatter. Motormännen står bakom målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och påverkar beslutsfattare att skapa långsiktiga spelregler som gör att målet uppnås.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Så är skicket på Sveriges vägar – län för län19.7.2017 10:00Pressmeddelande

Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.