Motormännens Riksförbund kommenterar budgetpropositionen

Passiv hållning farlig – stimulanser för biobränslen nödvändig

- Vi är djupt oroade över regeringens passiva hållning avseende biobränslen, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännens Riksförbund. De utgör en viktig del för att kunna uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta och det gäller skapa långsiktiga och konkurrensmässiga förutsättningar. Regeringen tycks även fortsättningsvis inta en passiv hållning gentemot Europeiska kommissionens och dess tolkning av reglerna om statligt stöd, som hittills har hindrat en positiv utveckling i frågan.

Växande underhållsskuld kräver mer resurser

Förra året skar Trafikverket ner med över 500 miljoner kronor på vägunderhållet, som är avgörande för både trafiksäkerhet och tillgänglighet. Med en nylansering av nollvisionen förutsätter vi att Trafikverket får tillräckligt med resurser till det viktiga vägunderhållet. Med en kraftigt ökad trafik växer underhållsskulden ännu mer om man skjuter på den och blir avsevärt dyrare för samhället att åtgärda senare, konstaterar Fredrik Daveby.

Minskat förmånsvärde, minskade miljövinster

- Kontraproduktivt och obegripligt! säger Fredrik Daveby om att regeringen vill sänka taket för avdrag i minskat förmånsvärde för el- och laddhybrider på tjänstebilssidan från 16 000 till 10 000 kronor. Att dessa bilar ska köras på el i största möjliga mån och inte primärt på bensin och diesel, är en annan sak. Men att sänka beloppet kommer inte att leda till några miljövinster.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.