Motormännens Riksförbund kommenterar budgetpropositionen

20.9.2016 12:01 | Motormännen

Passiv hållning farlig – stimulanser för biobränslen nödvändig

- Vi är djupt oroade över regeringens passiva hållning avseende biobränslen, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännens Riksförbund. De utgör en viktig del för att kunna uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta och det gäller skapa långsiktiga och konkurrensmässiga förutsättningar. Regeringen tycks även fortsättningsvis inta en passiv hållning gentemot Europeiska kommissionens och dess tolkning av reglerna om statligt stöd, som hittills har hindrat en positiv utveckling i frågan.

Växande underhållsskuld kräver mer resurser

Förra året skar Trafikverket ner med över 500 miljoner kronor på vägunderhållet, som är avgörande för både trafiksäkerhet och tillgänglighet. Med en nylansering av nollvisionen förutsätter vi att Trafikverket får tillräckligt med resurser till det viktiga vägunderhållet. Med en kraftigt ökad trafik växer underhållsskulden ännu mer om man skjuter på den och blir avsevärt dyrare för samhället att åtgärda senare, konstaterar Fredrik Daveby.

Minskat förmånsvärde, minskade miljövinster

- Kontraproduktivt och obegripligt! säger Fredrik Daveby om att regeringen vill sänka taket för avdrag i minskat förmånsvärde för el- och laddhybrider på tjänstebilssidan från 16 000 till 10 000 kronor. Att dessa bilar ska köras på el i största möjliga mån och inte primärt på bensin och diesel, är en annan sak. Men att sänka beloppet kommer inte att leda till några miljövinster.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Så är skicket på Sveriges vägar – län för län19.7.2017 10:00Pressmeddelande

Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.