Riksförbundet M Sverige

Motormännens Riksförbund kommenterar budgetpropositionen

Passiv hållning farlig – stimulanser för biobränslen nödvändig

- Vi är djupt oroade över regeringens passiva hållning avseende biobränslen, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännens Riksförbund. De utgör en viktig del för att kunna uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta och det gäller skapa långsiktiga och konkurrensmässiga förutsättningar. Regeringen tycks även fortsättningsvis inta en passiv hållning gentemot Europeiska kommissionens och dess tolkning av reglerna om statligt stöd, som hittills har hindrat en positiv utveckling i frågan.

Växande underhållsskuld kräver mer resurser

Förra året skar Trafikverket ner med över 500 miljoner kronor på vägunderhållet, som är avgörande för både trafiksäkerhet och tillgänglighet. Med en nylansering av nollvisionen förutsätter vi att Trafikverket får tillräckligt med resurser till det viktiga vägunderhållet. Med en kraftigt ökad trafik växer underhållsskulden ännu mer om man skjuter på den och blir avsevärt dyrare för samhället att åtgärda senare, konstaterar Fredrik Daveby.

Minskat förmånsvärde, minskade miljövinster

- Kontraproduktivt och obegripligt! säger Fredrik Daveby om att regeringen vill sänka taket för avdrag i minskat förmånsvärde för el- och laddhybrider på tjänstebilssidan från 16 000 till 10 000 kronor. Att dessa bilar ska köras på el i största möjliga mån och inte primärt på bensin och diesel, är en annan sak. Men att sänka beloppet kommer inte att leda till några miljövinster.

Riksförbundet M Sverige

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Följ Riksförbundet M Sverige

Senaste pressmeddelandena från Riksförbundet M Sverige

Hållbar HVO – ett viktigt bränsle i omställningen29.3.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Sverige måste tydligare befästa positionerna som föregångsland i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Samtidigt måste alla ges en chans att ställa om efter sina egna förutsättningar. Med rätt styrmedel har många av de bilar som redan rullar på våra vägar en naturlig plats i den förflyttningen. Hydrerade vegetabiliska oljor, HVO, är ett bränsle som kan komma att spela en viktig roll framöver.