Movant inleder samarbete med Sila snacket

Yrkeshögskolan Movant erbjuder branschnära yrkesutbildningar inom bland annat bygg och anläggning. Med statistik som visar på stora brister kring jargong och diskriminering inom byggbranschen har man satt igång ett stort och viktigt arbete tillsammans med Sila snacket.
Charlie Klang, verksamhetsutvecklare Sila snacket. Foto: Jenny Sandberg

Sila snacket är ett initiativ riktat till företag för att skapa mer inkluderande arbetsplatser och en schysstare jargong så att alla trivs, mår bra och känner sig välkomna. Det handlar om att aktivt tänka på hur andra påverkas av orden man väljer, säger Charlie Klang, verksamhetsutvecklare och föreläsare inom Sila snacket.

Samarbetet med Movant inleddes redan tidigare under hösten genom att starta en gedigen utbildningsresa med samtliga av Movants 250 medarbetare i sex olika workshops runtom i landet.

-Tillsammans har vi haft många spännande samtal, lyssnat på varandra och delat med oss av våra upplevelser av vad som känns bra i en jargong, och vad som känns mindre bra. I samtalen har vi skapat förståelse för olika gränsdragningar och fått flera tankeställare om civilkurage, säger Charlie Klang.

70% av alla chefer inom bygg anser att det finns diskriminerande skämt inom branschen. Hälften av Byggchefernas kvinnliga medlemmar har upplevt sexuella trakasserier och hela 90% upplever att branschen inte är jämlik. Statistiken talar sitt tydliga språk. En förändring är nödvändig.

-Movant och Sila snacket har ett gemensamt engagemang för att alla ska känna sig välkomna oavsett vad man vill arbeta med eller vem man är. Därför vill vi inom Movant vara ledande i arbetet för ett bättre arbetsklimat för alla, säger Petra Rydbacken, verksamhetschef för Movant.

Nästa steg är att ta fram ett digitalt utbildningsmaterial tillsammans med Sila snacket för att kunna fortsätta ett löpande arbete både på individnivå och i grupp. Materialet beräknas vara färdigt under våren 2023.

Charlie Klang, verksamhetsutvecklare Sila snacket. Foto: Jenny Sandberg

Om Movant - från jobbdröm till drömjobb

Movant har mer än 15 års erfarenhet av yrkesutbildning för vuxna. Vi finns från Malmö i söder till Luleå i norr. Det som kännetecknar oss är småskaligheten i form av närhet till eleven, korta beslutsvägar och hög lärartäthet i välanpassade lokaler. Vi arbetar nära samtliga branscher där vi tillsammans utvecklar den bästa utbildningen för varje elev. Läs mer på www.movant.se.