MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Tidigare har SFVF jobbat med kvalitetsstandarden Eurogarant och MRF samt BIL Sweden jobbat med kvalitetsstandarden Kvalitetssäkrad skadeverkstad.

- Miljö och kvalitetsledningssystem är ofta väldigt lika därför tar vi det bästa ur bägge systemen och gör en gemensam branschstandard, säger Jan Olvenmo på MRF.

- Nu när vi får en gemensam kvalitetsstandard så öppnar vi möjligheten för att diskutera kvalitet på ett helt nytt sätt säger Michael Bergvall, Däck och Skadesektionsansvarig på SFVF. Det här blir bättre och billigare för alla, bilägare, verkstäder och försäkringsbolag. Det är positivt att vi i branschen kan ha ett gemensamt kvalitetsledningssystem.

Under våren 2021 diskuteras även att skapa en gemensam plattform för dessa system och det ligger nära till hands att Kvalitetssäkrad Skadeverkstad flyttar in på Godkänd Bilverkstads hemsida.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Jan Olvenmo
Lack- och Skadeansvarig, MRF
jan.olvenmo@mrf.se

Michael Bergvall
Däck och Skadesektionsansvarig, SFVF
michael.bergvall@sfvf.eu

Mazdak HaghanipourServicemarknadsansvarig, BIL Sweden
mazdak.haghanipour@bilsweden.se

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).