MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Tidigare har SFVF jobbat med kvalitetsstandarden Eurogarant och MRF samt BIL Sweden jobbat med kvalitetsstandarden Kvalitetssäkrad skadeverkstad.

- Miljö och kvalitetsledningssystem är ofta väldigt lika därför tar vi det bästa ur bägge systemen och gör en gemensam branschstandard, säger Jan Olvenmo på MRF.

- Nu när vi får en gemensam kvalitetsstandard så öppnar vi möjligheten för att diskutera kvalitet på ett helt nytt sätt säger Michael Bergvall, Däck och Skadesektionsansvarig på SFVF. Det här blir bättre och billigare för alla, bilägare, verkstäder och försäkringsbolag. Det är positivt att vi i branschen kan ha ett gemensamt kvalitetsledningssystem.

Under våren 2021 diskuteras även att skapa en gemensam plattform för dessa system och det ligger nära till hands att Kvalitetssäkrad Skadeverkstad flyttar in på Godkänd Bilverkstads hemsida.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Jan Olvenmo
Lack- och Skadeansvarig, MRF
jan.olvenmo@mrf.se

Michael Bergvall
Däck och Skadesektionsansvarig, SFVF
michael.bergvall@sfvf.eu

Mazdak HaghanipourServicemarknadsansvarig, BIL Sweden
mazdak.haghanipour@bilsweden.se

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.