MUF: Höj promillegränsen för sjöfylleri

Moderata Ungdomsförbundet (MUF) föreslår till sin arbetsstämma, som äger rum 6-8 oktober i Jönköping, att promillegränsen för sjöfylleri ska höjas. MUF menar att nykterhetsrörelsen har fått för stort inflytande över den nya lagstiftning och att ett glas vin inte gör en sjöoduglig.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

Nykterhetslobbyn har ett fast grepp om myndighets-Sverige. Det är hög tid att bryta deras korståg för mer förmynderi, säger Benjamin Dousa, förbundsordförande MUF.

Gränsen för sjöfylleri ändrades 2010 i en lagändring vilket gjorde att promillegränsen fastställdes till 0,2 promille, vilket är samma gräns som för bilkörning.

Båttrafik kan inte jämföras med biltrafik. Hastigheterna är ofta betydligt lägre och marginalerna är mycket större. Av de nordiska länderna är det Sverige som har hårdast regler och ändå sker inte färre olyckor här, fortsätter Benjamin Dousa.

Hör av er om ni vill komma i kontakt med Benjamin Dousa för ytterligare kommentarer.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

MUF storsatsar på utlandsröstningen25.7.2018 07:00Pressmeddelande

Redan nu på torsdag, den 26 juli, kan man börja rösta i riksdagsvalet om man bor utomlands. Detta berör 700 000 svenskar och historiskt brukar många utlandssvenskar rösta på Moderaterna. I förra valet var det dock bara 52 000 som använde denna möjlighet och röstade, därför kommer Moderata Ungdomsförbundet på torsdag anordna utlandsröstnings-LAN där de samlar medlemmar runtom i hela Sverige för att skriva till vänner, släktingar och bekanta man vet bor utomlands.