MUF: Låt EPA-traktorer köra snabbare

Moderata ungdomsförbundet, Muf, föreslår att epa- och a-traktorer ska få köra snabbare. Muf menar att det är frihetsfråga för många unga. Förslaget är att höja maxhastigheten till 50 kilometer i timmen.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

Vi tycker det är en viktig frihetsfråga, att man på landsbygden ska få röra sig fritt. På glesbygden brister kollektivtrafiken och då måste det finnas bra alternativ, säger Benjamin Dousa förbundsordförande Muf.

Sveriges Radio har tidigare rapporterat om att det skett fler olyckor än vanligt med a-traktorer under det senaste året. Men Benjamin Dousa menar inte att en hastighetsökning skulle öka antalet olyckor.

– Det finns risker kopplade till alla motordrivna färdmedel. Det sker heller inte jättemånga olyckor med epa-traktorer, vilket tyder på att unga faktiskt kan hantera den här typen av fordon, säger Dousa.

Sveriges Radios rapportering: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6736636

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

MUF: Lövin bör ta sitt ansvar och avgå6.3.2019 16:48:57 CETPressmeddelande