Moderata UngdomsförbundetModerata Ungdomsförbundet

MUF och KDU kräver att Fidesz ungdomsförbund utesluts

Moderata ungdomsförbundet och Kristdemokratiska ungdomsförbundet har tillsammans med ett tiotal av våra europeiska systerförbund väckt ett formellt uteslutningsärende mot Fidesz ungdomsförbund, Fidelitas, på rådsmötet för Youth of the European People’s Party (YEPP).

YEPP är MUF:s och KDU:s europeiska paraplyorganisation sedan 1995, och är officiellt ungdomsförbund till EPP. Kritiken mot Fidesz och Fidelitas har funnits länge, men den nya ungerska krislagen mot spridning av corona-viruset är ytterligare ett övergrepp mot ungersk demokrati.

- Fidelitas har gång på gång försvarat Fidesz undergrävande av den ungerska demokratin. I en demokrati ska all makt utövas under lagstyre. Den ungerska regeringen har frångått den principen under de senaste 10 åren, och den nya lagen är bara toppen på ett isberg, säger Fredrik Hultman, internationell sekreterare för MUF.

Enligt YEPP:s stadgar åligger det nu styrelsen att initiera ett uteslutningsärende. Beslut om uteslutning måste fattas på två påföljande rådsmöten efter rekommendation av styrelsen.

- Detta är en viktig markering att vi inte kan tolerera att ett parti bryter mot grundläggande demokratiska principer. De som inte delar våra värderingar har inget att göra i vår paraplyorganisation, Martin Hallander, vice ordförande i YEPP och förbundsordförande för KDU.

För att uteslutningen ska kunna fastställas måste styrelsen för YEPP ställa sig bakom beslutet. Slutligt beslut om uteslutning kan som tidigast fattas under hösten.

Fredrik Hultman och Martin Hallander finns tillgängliga för kommentarer via undgomsförbundens presskontakter.

Kontakt:

Jonna Sandström, pressekreterare MUF