MUF: Sänk skatten på snus

Moderata Ungdomsförbundet (MUF) föreslår till sin arbetsstämma, som äger rum 6-8 oktober i Jönköping, att skatten på snus ska sänkas och snusdosor ska få vara märkta med smak. MUF menar att det inte är statens angelägenhet att detaljreglera tobaksbranschen. Förslaget går helt emot den skattehöjning tidigare finansminister Anders Borg ville genomföra på snus.

Benjamin Dousa, förbundsordförande MUF

För det första är snusskatten en kraftlös punktskatt som inte minskar konsumtionen. För det andra ska inte staten lägga sig i vilka varor vuxna människor väljer att konsumera, säger Benjamin Dousa.

Sedan 1995 har skattesatsen på snus ökat, på tjugo år har skatten på snus ökat med över 250%.

Snusskatten är orimligt hög i förhållande till hälsoeffekterna av konsumtionen. Det är inte försvarbart att försöka detaljreglera människors konsumtion till absolut ingen nytta, fortsätter Benjamin Dousa.

Benjamin Dousa, förbundsordförande MUF

MUF storsatsar på utlandsröstningen25.7.2018 07:00Pressmeddelande

Redan nu på torsdag, den 26 juli, kan man börja rösta i riksdagsvalet om man bor utomlands. Detta berör 700 000 svenskar och historiskt brukar många utlandssvenskar rösta på Moderaterna. I förra valet var det dock bara 52 000 som använde denna möjlighet och röstade, därför kommer Moderata Ungdomsförbundet på torsdag anordna utlandsröstnings-LAN där de samlar medlemmar runtom i hela Sverige för att skriva till vänner, släktingar och bekanta man vet bor utomlands.