MUF: Skärpt amorteringskrav drabbar unga hårdast

Moderata ungdomsförbundet är starkt kritiska mot Finansinspektionens nya förslag om skarpare amorteringskrav. De menar att unga människor drabbas hårdast och riskerar att behöva tacka nej till utbildningar och jobb.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

- Finansinspektionens förslag kommer att slå hårt mot ungdomars möjlighet till en första bostad. Det är redan idag för många unga som tvingas tacka nej till sin drömutbildning eller drömjobbet eftersom trösklarna in till universitetsstäderna och starka arbetsmarknadsregioner är för höga och nu blir de ännu högre, säger Muf-ordföranden Benjamin Dousa.

Dousa menar att regleringar inte är lösningen för att hantera utmaningarna på bostadsmarknaden.

- En alltför reglerad bostadsmarknad är det som drivit upp priserna och därmed hushållens skuldsättning. Det löser man inte genom att återreglera kredit- och lånemarknaden utan genom att göra det enklare att bygga fler bostäder, säger Muf-ordföranden Benjamin Dousa.

Hör av dig om du vill ha fler kommentarer från Benjamin!

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

MUF storsatsar på utlandsröstningen25.7.2018 07:00Pressmeddelande

Redan nu på torsdag, den 26 juli, kan man börja rösta i riksdagsvalet om man bor utomlands. Detta berör 700 000 svenskar och historiskt brukar många utlandssvenskar rösta på Moderaterna. I förra valet var det dock bara 52 000 som använde denna möjlighet och röstade, därför kommer Moderata Ungdomsförbundet på torsdag anordna utlandsröstnings-LAN där de samlar medlemmar runtom i hela Sverige för att skriva till vänner, släktingar och bekanta man vet bor utomlands.