MUF: Skärpt amorteringskrav drabbar unga hårdast

Moderata ungdomsförbundet är starkt kritiska mot Finansinspektionens nya förslag om skarpare amorteringskrav. De menar att unga människor drabbas hårdast och riskerar att behöva tacka nej till utbildningar och jobb.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

- Finansinspektionens förslag kommer att slå hårt mot ungdomars möjlighet till en första bostad. Det är redan idag för många unga som tvingas tacka nej till sin drömutbildning eller drömjobbet eftersom trösklarna in till universitetsstäderna och starka arbetsmarknadsregioner är för höga och nu blir de ännu högre, säger Muf-ordföranden Benjamin Dousa.

Dousa menar att regleringar inte är lösningen för att hantera utmaningarna på bostadsmarknaden.

- En alltför reglerad bostadsmarknad är det som drivit upp priserna och därmed hushållens skuldsättning. Det löser man inte genom att återreglera kredit- och lånemarknaden utan genom att göra det enklare att bygga fler bostäder, säger Muf-ordföranden Benjamin Dousa.

Hör av dig om du vill ha fler kommentarer från Benjamin!

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet