Muf tror sig kunna driva igenom marknadshyror

Till Moderaternas arbetsstämma om två veckor har Moderaternas partiledning lagt förslag för att få ett ökat byggande och fler bostäder. Bland annat vill man ”att nuvarande hyresreglering” ses över samt "att en friare hyressättning vid nybyggnation ska utredas".

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet

Muf vill gå längre. Muf-ordföranden Benjamin Dousa har tillsammans med Fredrik Saweståhl, kommunstyrelsens ordförande i Tyresö, lämnat in en reservation. De vill ändra formuleringarna till "att en fri hyressättning vid nybyggnation ska införas” samt "att nuvarande hyresreglering ersätts med fri hyressättning även i det befintliga beståndet”.

– Jag tror att partiledningen är väldigt nervösa nu. För allt tyder ju egentligen på att vi får igenom det, säger Benjamin Dousa, till Altinget.

Dousa berättar att han har förhandlat med Stockholms stad och län. Deras ombud i kombination med Muf-ombud som återfinns i alla länsförbund kommer att räcka, menar Dousa.

– I Stockholm är det jätteviktigt med marknadshyror för det byggs för få bostäder. I Skaraborg kanske det inte alls är en lika stor fråga. Då handlar det i första hand om att koordinera ett politiskt anfall från Muf och Stockholmsregionen tillsammans, säger han.

Läs hela artikeln här: http://www.altinget.se/artikel/muf-tror-sig-kunna-driva-igenom-markandshyror

Benjamin Dousa utvecklar gärna sitt resonemang! Hör av er!

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.