Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Muhrman och Vikingsson Sjöblom till junior-VM i tyngdlyftning

Junior-VM genomförs på Kreta den 2-10 maj. Sverige skickar en trupp för första gången på tio år genom Tilde Muhrman, Falu AK, och Joen Vikingsson Sjöblom, C4 Kristianstad.

Foto: Per Wiklund
Tilde Muhrman tog guld på ungdoms-EM 2021. Nu är hon redo för junior-VM i Grekland. Foto: Per Wiklund

Svenska Tyngdlyftningsförbundets sportchef Mats Lindqvist:

- Det är mycket glädjande att vi har svenska juniorer som kvalificerat sig för VM. Förra gången vi deltog på junior-VM var 2012, då med Trelleborgs Oskar Svensson. Det blir spännande att följa båda våra lyftare. Det är Tildes första år som junior och målet är att först och främst att etablera sig som junior och göra sin egna tävling.

- Joen har gått upp en viktklass och ställs nu mot hela världseliten. De senaste åren har han slagit sig in i svenska senioreliten och Joen är, trots sin ringa ålder, även kvalificerad för kommande senior-EM, fortsätter Mats Lindqvist.

Tilde Muhrman, som vann guld i stöt på ungdoms-EM 2021, har nu blivit junior och kommer att representera Sverige i tuffa 59 kg-klassen på onsdag den 4 maj klockan 11.00.

Tilde Muhrman:

- Förra året var så himla kul. Jag har fortfarande inte smält EM-guldet. Jag hoppas att mina kommande juniorår kan bli lika roliga.

- Uppladdningen har varit bra. Nu innan jag kvalade in så satte jag flera personliga rekord vilket var kul att se. Jag ser junior-VM som en erfarenhet och som en sjukt kul grej. Jag har inte direkt några förväntningar på resultat och placeringar då jag vet att motståndet är hårt samt att det är mitt första juniorår, fortsätter Tilde Muhrman.

Fakta Tilde Muhrman
Förening: Falu AK
Tränare: Sigurdur Darri Rafnsson och Patric Bettembourg
Personliga rekord: Ryck 75, Stöt 100, Sammanlagt 175
Övrigt: Innehar svenska juniorrekordet i samtliga delgrenar samt Nordiska ungdoms- och juniorrekordet i stöt och sammanlagt.

Joen Vikingsson Sjöblom, har haft en bra och jämn utveckling och debuterade på Europanivå 2021 på junior-EM där han slutade sjua i 89 kg-klassen. Joen tävlar nu i 96-klassen på söndag den 8 maj klockan 14.00.

Joen Vikingsson Sjöblom:
- Jag har en väldigt bra miljö på klubben med väldigt bra tränare och lägger ner de timmarna som behövs. Jag har kunnat träna på som planerat under pandemin och mitt mål är alltid att förbättra mina egna resultat och det har jag kunnat ha som motivation trots att jag inte kunnat tävla, säger han själv om utvecklingen.

- Det är väldigt kul att få representera Sverige och jag hoppas att det kommer fler som kan vara med på junior-VM framöver. Jag hoppas på att göra en bra tävling och samla erfarenhet till nästa år och andra internationella tävlingar. Jag har gjort en formtoppning som jag brukar med många tunga lyft och med lite lägre volym. Formen känns väldigt bra och jag har fått in många bra lyft på träningen.

Fakta Joen Vikingsson Sjöblom
Förening:
C4 Kristianstad
Tränare:
Jonas Carlström
Personliga rekord:
Ryck 146, Stöt 180, Sammanlagt 325
Övrigt:
Svensk rekordhållare för juniorer klass 89 och 96 i samtliga delgrenar samt det nordiska juniorrekordet i klass 96 i samtliga delgrenar.

Bilder

Joen Vikingsson Sjöblom
Joen Vikingsson Sjöblom Foto: Per Wiklund

Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Tyngdlyftning är en anrik idrott med över 100 års häftig historik. Svenska Tyngdlyftningsförbundet arbetar med att utveckla, administrera och representera svensk tyngdlyftning med drygt 100 föreningar och 12 000 medlemmar. Vi vill att idrotten är inkluderande och bedrivs så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt som psykiskt och socialt.

Följ Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Tyngdlyftningsförbundet