Müller: "Futures of Mobility” – ett nytt sätt att se på mobilitet i städerna

/200 "framtida ledare" från hela koncernen visualiserar mobilitet i städerna, år 2030+ /Samarbete med Kuka: "CarLa" är den första mobila laddroboten för elektriska bilar /Partnerskap med städer är en viktig inkubator för individuella mobilitetslösningar /Transferbussen MOIA lanseras i Hamburg i slutet av året /Införandet av e-mobilitet går stadigt snabbare /Müller: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."
Matthias Müller, VW-koncernens VD vid Group Media Night, bilsalongen i Genève 2018

Genève / Wolfsburg, 5 mars 2018 – För Volkswagen-koncernen är e-mobilitet, autonom körning, digitalt nätverkande för alla trafikanter och nya mobilitetstjänster viktiga steg för att göra mobilitet i städerna effektivare, renare och mer hållbar. Koncernen kommer att investera mer än 34 miljarder euro i dessa framtida teknologier till år 2022.

– Vi vill omdefiniera mobilitet i städerna, och fokuserar i första hand på människorna och deras behov, och därefter tekniken, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD vid den traditionella mediakvällen, Group Media Night, inför bilsalongen i Genève.

Enligt UNO:s prognoser kommer närmare 70 procent av världens befolkning att bo i stadsområden år 2050. Mer än 80 procent av världens BNP genereras i städerna. Mobilitet är en viktig möjliggörande faktor. Men bland utmaningar som måste lösas finns luftkvalitet, överbelastade gator, trafikstockningar och delvis daterad infrastruktur.

– Mobilitetens framtid ligger främst i städer och storstadsområden. Där finns de mest akuta problemen och där finns störst behov och potential att förändra, säger Müller.

– Om vi ​​vill behålla friheten med individuell mobilitet måste vi säga adjö till många saker vi förknippar med körning idag. Vi måste ompröva och omdefiniera mobilitet. Och vi kommer att intensifiera våra ansträngningar ännu mer på det området, säger Müller.

"Framtida ledare" om framtiden bortom 2030

Det finns grundläggande skillnader mellan världens storstadsområden. Målet är att hitta lösningar för framtidens individuella mobilitet som är så skräddarsydda som möjligt för de olika behoven. Volkswagen-koncernen har därför satt ihop ett forskningsteam med omkring 200 experter från alla avdelningar och varumärken som arbetar med de viktigaste trenderna och scenarierna. Dessa "framtida ledare" tar en titt på framtiden för individuell mobilitet – år 2030 och därefter.

I San Francisco kommer exempelvis elektriska fordon att spridas snabbt tack vare teknikmogna och miljömedvetna invånare. År 2030 kommer Peking att ha omkring 130 miljoner invånare som behöver särskilda motorvägar för självkörande fordon. Passagerardrönare kan i en avlägsen framtid vara ett transportmedel. Och i Mumbai kan det ständigt överbelastade transportsystemet få lösningar som innovativa snabbussar, e-mobilitetszoner och nya gemensamma mobilitetskoncept.

Samarbeten med städer som inkubator för individuella mobilitetslösningar

Resultaten från projektet "Futures of Mobility" används i planering och utveckling av framtida produkter och tjänster från Volkswagen-koncernen. Företaget ser sig som en samarbetspartner till städerna. Ett brett spektrum av mycket olika projekt och tjänster utvecklas, testas och implementeras i dussintals stadspartnerskap – från Barcelona till Stockholm, från Somerville i USA till Shanghai.

Mobilitetssamarbetet med Hamburg visar hur olika dessa aktiviteter kan vara. För några dagar sedan överlämnades 50 e-Golf till allmänhet, entreprenörer och myndigheter i Hamburg. MAN testar användning av självkörande lastbilar i Hamburgs hamn och på utvalda motorvägsavsnitt. Volkswagen-märket lanserar sin "WeDeliver" -service i Hamburg. MOIA kommer att börja testa sin bilpoolservice i staden i år, med en egenutvecklad helt eldriven 6-sitsig transferbuss. Bilflottan i Hamburg kommer Inledningsvis att bestå av 200 transportbilar. I framtiden kan upp till 1 000 MOIA-transferbussar tas i drift på Hamburgs vägar. Planer för andra städer finns i pipeline.

"CarLa" – den första laddroboten för elbilar

"CarLa", den första mobila laddroboten för elbilar presenterades under mediakvällen av Volkswagen- koncernen tillsammans med Kuka, en global tillverkare av automatiserade robotlösningar.

Helautomatiserade servicerobotar för användning både i offentliga utrymmen och hemma kommer att vara en viktig del för ökad acceptans av e-mobilitet. "CarLa" börjar automatiskt ladda bilen när den har parkerats – gärna autonomt. Med detta gemensamma projekt visar de två företagen hur laddning kan fungera snabbt, enkelt och autonomt. Och "CarLa" har potential att bli branschstandard. De båda företagen planerar att utvidga forskningssamarbetet till pilotproduktionsstadiet.

– Användarna kommer bara att acceptera denna teknik om de kan ladda sina fordon snabbt, enkelt och bekvämt. Jag är övertygad om att framtiden tillhör servicerobotar som "CarLa". Och jag är glad att Kuka och Volkswagen-koncernen är banbrytare, säger Müller.

E-mobilitet ökar takten i alla segment

Volkswagen-koncernen vill få genomslag för e-mobilitet i alla segment. Företaget har redan 8 elbilar och laddhybrider i sitt modellprogram. I år ansluter Audi Q6 e-tron, märkets första elektriska SUV med en räckvidd på 500 kilometer. 2019 följer Porsche Mission E och den första Volkswagen I.D. Utvecklingen går snabbt, även för kommersiella fordon där eCrafter från Volkswagen Transportbilar ska lanseras i höst. De första elektriska stadsbussarna från MAN och Scania tas i testverksamhet innan årsskiftet, och serieproduktion inleds 2019. Med Müllers ord: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."

– Trots alla utmaningar, särskilt i städerna, vill vi vara en del av lösningen. Jag är övertygad om att Volkswagen-koncernen med sina 12 varumärken är bättre positionerat för att uppnå det än någon annan mobilitetsaktör. Som koncern har vi både dimension och globalitet för att verkligen förändra. Redan idag ser vi på nästan alla aspekter av mobilitet: från motorcyklar till stadsbussar, från budget till lyx. Och även om det är kärleken till bilar som gör oss till vad vi är och definierar vår framgång, så har vi förstått att tekniken i slutänden alltid bara är ett sätt att nå målet, sammanfattar Müller.

VW-koncernen och robottillverkaren Kuka presenterar laddroboten CarLa vid bilsalongen i Genève 2018.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.