Multinationella jättar får förstärkt skydd: ”Vantolkning av EU-direktivet”
Det blir i praktiken förbjudet för matbutiken som tillfälligt sålt mindre mjölk att avbeställa mejerivaror eller för servicebutiken att avbeställa nästa glassorder en regnig sommarvecka. Det kan bli några av effekterna om regeringens lagrådsremiss i UTP-frågan blir verklighet.
- Vi vänder oss emot att regeringen lägger fram ett förslag som skyddar stora multinationella bolag mot deras betydligt mindre kunder. Regeringens förslag går helt på tvärs med själva grundtanken i EU-förslaget som är att skydda det lilla leverantörsföretaget mot den större köparen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Konkret handlar UTP-direktivet, eller otillbörliga affärsmetoder på svenska, om affärsrelationer mellan företag som köper och säljer livsmedel, exempelvis gällande förändringar i beställningar, sanktionsavgifter och betaltider.
Svensk Handel är kritiska till att regeringen, trots omfattande kritik från flera remissinstanser, föreslår en så kallad överimplementering av UTP-direktivet. Det förtjänar också att påpekas att detta är ett avsteg från riksdagens tillkännagivande, att EU-direktiv bör genomföras på miniminivå.
Kritik från myndighet som ska övervaka regelverket
Konkurrensverket ifrågasatte i sitt remissyttrande förslagets förskjutning av marknadsmakt till större aktörer i värdekedjan och vad det skulle få för effekter för konsumenterna.
- Regeringen borde lyssna på kritiken från Konkurrensverket som trots allt är den myndighet de själva utsett till att övervaka det nya regelverket, säger Karin Johansson.
Till skillnad från EU:s förslag vill regeringen att även livsmedelsföretag med en årlig omsättning på över 3,5 miljarder kronor ska omfattas av lagstiftningens skydd mot deras många gånger mycket mindre kunder. Det handlar om ett 15-tal globala jättar som står för en betydande del av varorna hos svenska matbutiker, kiosker och grossister.
– En viktig grundprincip som har tappats bort är att det borde vara den mindre säljaren som får ett utökat skydd mot den större köparen, inte tvärtom, säger Karin Johansson.
Svensk Handel föreslår:
- Sverige bör följa EU-beslutets grundtanke om att skydda den lilla aktören mot den stora, inte tvärtom.
- Att förslaget att undanta de allra minsta företagen från skyldigheter också bör åtföljas av att de allra största aktörerna undantas från skydd.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum