Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

Skiss Multivan Generation 7

Unik för sin tid då, resulterade i att Multivan är en av de mest kända och framgångsrika minibussarna (MPV) genom tiderna, idag. Ett "multiverktyg" för familjer, företag, idrottslag och semesterfirare som uppskattar utrymmen och komfort. Fram till dags dato har den funnits i fyra generationer, baserad på Transporter T3, T4, T5 och T6 (som 2019 uppdaterades till generation T6.1).

I september 1985, på IAA International Motor Show i Frankfurt, avslöjade Volkswagen en ny version av sin T3 - den första Multivan. Nu fanns det, vid sidan av Transporter och Caravelle, en aldrig tidigare upplevd fordonskombination som på samma gång kunde agera som en skåpbil, personbil, minibuss och husbil. Skön komfort för den som färdades i bilen och en smart flexibel inredning där baksoffan kunde förvandlas till en säng och där det fanns ett utfällbart bord till baksätespassagerarna, gjorde Multivan till en kompakt camper för minimalisterna.

Under de efterföljande 35 åren fortsatte Volkswagen Transportbilar att utveckla sin Multivan, generation för generation, och anpassa den efter tidernas krav. Golvskenor för stolar, soffa och bord, snurrbara och individuella säten, olika bordslösningar och nya säkerhetssystem är några exempel på vad som har adderats under åren. Ändå är det fortfarande lätt att känna igen det ursprungliga konceptet i dagens Multivan. Som till exempel möjligheten att kliva bak mellan framsätena till passagerarutrymmet och den SUV-liknande körpositionen med bra överblick.

Detta år, när Volkswagen Transportbilar kommer med en helt ny generation av Multivan, säkerställer man också att denna legendariska modell lever vidare in i framtiden. Som vid varje generationsskifte blir detta den bästa Multivan någonsin. Mer hållbar, mer komfortabel, säkrare, smartare, mer uppkopplad och med bättre kvalitet. I Hannover har man arbetat med att transformera Multivan's DNA in i en digitaliserad och elektrifierad epok. Exakt hur detta kommer se ut i vekligheten kommer att visa sig inom de närmaste veckorna och månaderna...

Skiss Multivan Generation 7
Första Multivan på Generation 3 - presenterades 1985
Multivan Generation 4
Multivan Generation 6
Multivan Generation 5

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster1.3.2021 12:58:42 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.