Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

Skiss Multivan Generation 7

Unik för sin tid då, resulterade i att Multivan är en av de mest kända och framgångsrika minibussarna (MPV) genom tiderna, idag. Ett "multiverktyg" för familjer, företag, idrottslag och semesterfirare som uppskattar utrymmen och komfort. Fram till dags dato har den funnits i fyra generationer, baserad på Transporter T3, T4, T5 och T6 (som 2019 uppdaterades till generation T6.1).

I september 1985, på IAA International Motor Show i Frankfurt, avslöjade Volkswagen en ny version av sin T3 - den första Multivan. Nu fanns det, vid sidan av Transporter och Caravelle, en aldrig tidigare upplevd fordonskombination som på samma gång kunde agera som en skåpbil, personbil, minibuss och husbil. Skön komfort för den som färdades i bilen och en smart flexibel inredning där baksoffan kunde förvandlas till en säng och där det fanns ett utfällbart bord till baksätespassagerarna, gjorde Multivan till en kompakt camper för minimalisterna.

Under de efterföljande 35 åren fortsatte Volkswagen Transportbilar att utveckla sin Multivan, generation för generation, och anpassa den efter tidernas krav. Golvskenor för stolar, soffa och bord, snurrbara och individuella säten, olika bordslösningar och nya säkerhetssystem är några exempel på vad som har adderats under åren. Ändå är det fortfarande lätt att känna igen det ursprungliga konceptet i dagens Multivan. Som till exempel möjligheten att kliva bak mellan framsätena till passagerarutrymmet och den SUV-liknande körpositionen med bra överblick.

Detta år, när Volkswagen Transportbilar kommer med en helt ny generation av Multivan, säkerställer man också att denna legendariska modell lever vidare in i framtiden. Som vid varje generationsskifte blir detta den bästa Multivan någonsin. Mer hållbar, mer komfortabel, säkrare, smartare, mer uppkopplad och med bättre kvalitet. I Hannover har man arbetat med att transformera Multivan's DNA in i en digitaliserad och elektrifierad epok. Exakt hur detta kommer se ut i vekligheten kommer att visa sig inom de närmaste veckorna och månaderna...

Skiss Multivan Generation 7
Första Multivan på Generation 3 - presenterades 1985
Multivan Generation 4
Multivan Generation 6
Multivan Generation 5

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.