Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

Skiss Multivan Generation 7

Unik för sin tid då, resulterade i att Multivan är en av de mest kända och framgångsrika minibussarna (MPV) genom tiderna, idag. Ett "multiverktyg" för familjer, företag, idrottslag och semesterfirare som uppskattar utrymmen och komfort. Fram till dags dato har den funnits i fyra generationer, baserad på Transporter T3, T4, T5 och T6 (som 2019 uppdaterades till generation T6.1).

I september 1985, på IAA International Motor Show i Frankfurt, avslöjade Volkswagen en ny version av sin T3 - den första Multivan. Nu fanns det, vid sidan av Transporter och Caravelle, en aldrig tidigare upplevd fordonskombination som på samma gång kunde agera som en skåpbil, personbil, minibuss och husbil. Skön komfort för den som färdades i bilen och en smart flexibel inredning där baksoffan kunde förvandlas till en säng och där det fanns ett utfällbart bord till baksätespassagerarna, gjorde Multivan till en kompakt camper för minimalisterna.

Under de efterföljande 35 åren fortsatte Volkswagen Transportbilar att utveckla sin Multivan, generation för generation, och anpassa den efter tidernas krav. Golvskenor för stolar, soffa och bord, snurrbara och individuella säten, olika bordslösningar och nya säkerhetssystem är några exempel på vad som har adderats under åren. Ändå är det fortfarande lätt att känna igen det ursprungliga konceptet i dagens Multivan. Som till exempel möjligheten att kliva bak mellan framsätena till passagerarutrymmet och den SUV-liknande körpositionen med bra överblick.

Detta år, när Volkswagen Transportbilar kommer med en helt ny generation av Multivan, säkerställer man också att denna legendariska modell lever vidare in i framtiden. Som vid varje generationsskifte blir detta den bästa Multivan någonsin. Mer hållbar, mer komfortabel, säkrare, smartare, mer uppkopplad och med bättre kvalitet. I Hannover har man arbetat med att transformera Multivan's DNA in i en digitaliserad och elektrifierad epok. Exakt hur detta kommer se ut i vekligheten kommer att visa sig inom de närmaste veckorna och månaderna...

Skiss Multivan Generation 7
Första Multivan på Generation 3 - presenterades 1985
Multivan Generation 4
Multivan Generation 6
Multivan Generation 5

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.29.9.2021 15:23:41 CEST | Pressmeddelande

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.