Munskydd i kollektivtrafiken

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

-Vi vill självklart bidra till att minska smittspridningen i samhället och skapa så trygga resor som möjligt med kollektivtrafiken. När nu Folkhälsomyndigheten rekommenderar munskydd i kollektivtrafiken vid trängsel och under särskilda klockslag kommer vi bidra genom att uppmana våra resenärer att följa detta. Vi värdesätter att man ger resenärerna tydlig vägledning när munskydd ska användas. Detta gör det enkelt för den enskilde att veta när munskydd ska användas. Men vi menar att det är inte kan läggas på de enskilda företagen att se till att munskydd finns att tillgå. Vår uppfattning är att det är viktigt att alla resenärer förstår att det är deras eget ansvar att se till att man införskaffar och bär munskydd i den allmänna kollektivtrafiken, kommenterar Anna Grönlund, branschchef hos Sveriges Bussföretag.

I rekommendationerna skiljer Folkhälsomyndigheten på resor i den allmänna kollektivtrafiken och resor med bokade platser, till exempel med express- eller turistbuss.

-Denna typ av bussresor omfattas i dagsläget inte av Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer avseende munskydd i kollektivtrafiken. Här ska resenärerna följa allmänna råd och de anvisningar som lämnas av de olika trafikföretagen, kommenterar Anna Grönlund.

Sveriges Bussföretag efterlyser samtidigt en vägledning för hur använda munskydd ska användas och hanteras. Det underlättar för trafikföretag som i sin tur kan tillfrågas om råd av resenärer. Att ensidigt lägga detta ansvar på trafikföretagen känns inte rimligt. En tydlig instruktion säkerställer att använda munskydd tillvaratas på ett korrekt sätt.

De svenska bussföretagen har drabbats oerhört svårt i spåren av Coronakrisen. Beroende på vilken typ av trafik bussföretagen kör är nedgången upp till 90% av verksamheten jämfört med föregående år. Den största nedgången har drabbat bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik såsom expressbuss samt turist- och beställningstrafik med buss. Men även de företag som kör busstrafik åt landets regioner och kommuner har drabbats hårt i Coronakrisens spår.

För frågor kontakta Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag 070–6127174 anna.gronlund@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar
9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.