Munskydd införs i UL-trafiken från 7 januari

Torsdagen den 7 januari börjar den nya rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken att gälla.

- Vi uppmanar alla resenärer att i förväg införskaffa munskydd att ha i beredskap om det skulle uppstå trängsel, säger Helena Klange, presschef vid Trafik och samhälle.

Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation ska munskydd användas vid resor med kollektivtrafik som saknar möjlighet till platsbokning. Rekommendationen gäller personer från 16 år och uppåt under vardagar klockan 7-9 och 16-18.

- Tanken är att man ska ha munskyddet under rusningstid som ett extra skydd. Men trängsel kan ju också uppstå andra tider. Därför rekommenderar vi resenärerna att alltid ha munskydd med sig och använda det vid behov, oavsett klockslag, säger Helena Klange.

Tillgången på munskydd bedöms vara god och de finns att köpa bland annat på apotek, i livsmedelsbutiker och hos många av UL:s försäljningsombud. I nödfall kan ULs kunder också hämta munskydd på UL Center för enstaka resor.

Förutom att införskaffa munskydd rekommenderar UL också resenärerna att informera sig om hur man ska använda munskyddet på ett korrekt sätt. Informationsfilmer som visar detta finns på Folkhälsomyndighetens webbplats.

- Vår rekommendation, att bara resa om man måste och att i alla lägen försöka hålla avstånd och sprida ut sig i fordon och på väntplatser, gäller fortfarande. Var och en av oss har ett personligt ansvar för att inte föra smitta vidare, säger Helena Klange.

Helena Klange, presschef Trafik och samhälle, telefon 070-367 73 44