Museernas vårmöte: EKONOMI OCH POLITIK

Nästa vecka startar Sveriges största museikonferens i Malmö. Med årets tema, EKONOMI OCH POLITIK – Räkna med museerna, lyfts museirollen in i den politiska debatten. Första konferensdagen delar statssekreterare Per Olsson Fridh ut utmärkelsen Årets museum.

Museernas självständighet och konsekvenserna av Museilagen är centrala framtidsfrågor för museerna. Självständigheten, själva grunden för museernas trovärdighet i samhället, kräver en långsiktigt tryggad finansiell situation, säger Mats Persson, generalsekreterare på Sveriges Museer.

Svenska museer lockar årligen till 28,5 miljoner besök. Sveriges Museers medlemmar är starka lokala aktörer, och under konferensens tre dagar samlas deltagare från hela landet.

Skåne har ett rikt och unikt kulturarv som ständigt omformuleras och påverkas av andra kulturer, såväl historiskt som idag. För att på bästa sätt spegla detta, var det självklart för Malmö Museer att bjuda in andra museer i Skåne för att gemensamt arrangera Vårmötet 2018, säger Katarina Carlsson, museichef på Malmö Museer.

Vid öppningen av vårmötet, den 17 april, kommer även branschens prestigefyllda pris, Årets museum 2018, att delas ut av statssekreterare Per Olsson Fridh.

Media är välkomna att delta under hela eller delar av mötet. Anmäl gärna ditt deltagande till: louise.m.andersson@malmo.se

Tid: Tisdag 17 april till torsdag 19 april. Se hela programmet här:

Plats: Vårmötet öppnas på Malmö Live den 17 april kl 13.00.

Några punkter ur programmet:
Omvärldsanalys av Annika Winsth, chefsekonom Nordea – Hur skapar vi ett helt samhälle där individer är lyckliga såväl kulturellt som ekonomiskt? Sverige är en liten ö i en global värld, vad betyder det och hur påverkar det våra möjligheter att själva välja?

Museernas roll i kulturdriven turism – Besöksnäringen är idag en av Sveriges snabbast växande näringar. Kultur i förädlad form bidrar i hög grad till den attraktionskraft som driver resandet och därmed besöksnäringen framåt. Vad krävs för en fortsatt stark utveckling? Vad har och kan museerna ta för roll i den utvecklingen och hur stärker vi samverkan mellan museerna och övrig besöksnäring inom en destination?
Ett samtal mellan projektledare Linn Uggerud, Svensk Turism AB och Erika Rosander, Tillväxtverket, strateg Anna Hag, Visita, museichef Susanne Thedéen, Gotlands museum och chef John Brattmyhr, Skansen.

Rörelsernas museum – hur gick det till? – Malmö stad presenterar hur ett nytt museum blir till med fokus på den politiska processen, från det första initiativet till förstudie till regeringsbeslut. Hösten 2017 beslutade regeringen att tilldela Malmö stad 5 MKR per år för att gå vidare med arbetet med ett museum kring migration, med namnet Rörelsernas museum.

Vårmötet 2018 arrangeras av Sveriges Museer tillsammans med Malmö Museer. Medarrangörer är Dunkers kulturhus, Helsingborgs museer, Kulturen, Klostret i Ystad, Landskrona museum, Malmö Konstmuseum, Regionmuseet Kristianstad, Skissernas museum, Statarmuseet i Skåne, Trelleborgs museum, Uppåkra Arkeologiskt Center, Wanås Konst, Ystads konstmuseum och Österlens museum.

För mer information, kontakta gärna:
Ann-Kristin Dahlin, Programansvarig: 070-863 41 23
Ann-kristin.dahlin@malmo.se