MUSIKAL OM ODÖDLIG KÄRLEK TILL CHINA TEATERN HÖSTEN 2018

2Entertain - Part of Moment Group

China Teatern i Stockholm har under de senaste åren profilerat sig som Stockholms mest moderna musikalscen. Tidigare har man producerat succéer som Jersey Boys, Flashdance, Dirty Dancing och nu senast The Book of Mormon. Under hösten 2018 slår teatern upp dörrarna för en av vår tids mest berörande kärlekshistorier- musikalsuccén GHOST.

Musikalen, som redan gjort stor succé runt om i hela världen, är baserad på 90-talsfilmen med samma namn. Förutom superhitten Unchained Melody, vilken i filmen var soundtracket under den ikoniska drej-scenen, så innehåller musikalen nykomponerad musik av Dave Steward från Eurythmics och Glen Ballard (Jagged little pill, Man in the mirror mfl).

När musikalen nu kommer till Sverige är det regissören Anders Albien och koreografen Jennie Widegren, vilka var de kreativa krafterna bakom China Teaterns största publiksuccé - Flashdance, som åter igen samarbetar för att skapa en extraordinär upplevelse för musikalpubliken.

”Som alltid med all riktigt bra underhållning så behövs det en bra story i grunden. GHOST har en fantastisk kärlekshistoria som inte liknar någon annan, en berättelse om hur kärleken till en annan människa lever kvar i oss även i livet efter detta.” förklarar regissören Anders Albien.

Musikalen GHOST har tidigare uppmärksammats för dess moderna visuella uttryck. Att få en av skådespelarna på scen att befinna sig i andevärlden samtidigt som han interagerar med de övriga skådespelarna har sina utmaningar. Det visuella arbetet med att få karaktären Sam Wheat att gå igenom dörrar eller sväva är otroligt viktiga moment i musikalen. För dessa tekniskt krävande utmaningar söker produktionsbolaget 2Entertain moderna lösningar utanför landets gränser.

”Som vanligt på China Teatern har vi möjligheten att skapa vår helt egen version. Vi har sett tidigare varianter av musikalen och vi vet vad vi själva vill förstärka och lyfta fram för att ge publiken bästa möjliga upplevelse. Det fantastiskt kreativa teamet som vi redan satt samman är i fullgång med att skapa den svenska versionen av denna vackra, känslofulla musikal.” berättar 2Entertain producenten Nanette Hayes.

Rollen som Sam Wheat, i filmen spelad av Patrick Swayze, är redan tillsatt. Men den kvinnliga huvudrollen, Molly Jensen, är enligt produktionsbolaget fortfarande ”up for grabs”.

”Det är en extremt krävande roll både skådespelar- och sångmässigt. Viktigt är också att vi hittar den rätta kemin mellan henne och vår Sam. Jag ser mycket fram emot våra auditionveckor då det kommer bli en otroligt spännande process att se vem som tillslut kommer gestalta vår svenska Molly”, förklarar Anders Albien.

Auditions för musikalen kommer hållas under oktober månad.

Musikalen GHOST spelas på China Teatern hösten 2018, med premiär september 2018. För mer information om audition, besök: www.2entertain.com/audition

GHOST presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Originalmanus: Bruce Joel Rubin

Sångtexter: Bruce Joel Rubin, Dave Stewart, Glen Ballard

Kompositörer: Dave Stewart, Glen Ballard

Regi och översättning: Anders Albien

Koreograf: Jennie Widegren

Förlag: Nordiska ApS

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.