MUSIKAL OM ODÖDLIG KÄRLEK TILL CHINA TEATERN HÖSTEN 2018

2Entertain - Part of Moment Group

China Teatern i Stockholm har under de senaste åren profilerat sig som Stockholms mest moderna musikalscen. Tidigare har man producerat succéer som Jersey Boys, Flashdance, Dirty Dancing och nu senast The Book of Mormon. Under hösten 2018 slår teatern upp dörrarna för en av vår tids mest berörande kärlekshistorier- musikalsuccén GHOST.

Musikalen, som redan gjort stor succé runt om i hela världen, är baserad på 90-talsfilmen med samma namn. Förutom superhitten Unchained Melody, vilken i filmen var soundtracket under den ikoniska drej-scenen, så innehåller musikalen nykomponerad musik av Dave Steward från Eurythmics och Glen Ballard (Jagged little pill, Man in the mirror mfl).

När musikalen nu kommer till Sverige är det regissören Anders Albien och koreografen Jennie Widegren, vilka var de kreativa krafterna bakom China Teaterns största publiksuccé - Flashdance, som åter igen samarbetar för att skapa en extraordinär upplevelse för musikalpubliken.

”Som alltid med all riktigt bra underhållning så behövs det en bra story i grunden. GHOST har en fantastisk kärlekshistoria som inte liknar någon annan, en berättelse om hur kärleken till en annan människa lever kvar i oss även i livet efter detta.” förklarar regissören Anders Albien.

Musikalen GHOST har tidigare uppmärksammats för dess moderna visuella uttryck. Att få en av skådespelarna på scen att befinna sig i andevärlden samtidigt som han interagerar med de övriga skådespelarna har sina utmaningar. Det visuella arbetet med att få karaktären Sam Wheat att gå igenom dörrar eller sväva är otroligt viktiga moment i musikalen. För dessa tekniskt krävande utmaningar söker produktionsbolaget 2Entertain moderna lösningar utanför landets gränser.

”Som vanligt på China Teatern har vi möjligheten att skapa vår helt egen version. Vi har sett tidigare varianter av musikalen och vi vet vad vi själva vill förstärka och lyfta fram för att ge publiken bästa möjliga upplevelse. Det fantastiskt kreativa teamet som vi redan satt samman är i fullgång med att skapa den svenska versionen av denna vackra, känslofulla musikal.” berättar 2Entertain producenten Nanette Hayes.

Rollen som Sam Wheat, i filmen spelad av Patrick Swayze, är redan tillsatt. Men den kvinnliga huvudrollen, Molly Jensen, är enligt produktionsbolaget fortfarande ”up for grabs”.

”Det är en extremt krävande roll både skådespelar- och sångmässigt. Viktigt är också att vi hittar den rätta kemin mellan henne och vår Sam. Jag ser mycket fram emot våra auditionveckor då det kommer bli en otroligt spännande process att se vem som tillslut kommer gestalta vår svenska Molly”, förklarar Anders Albien.

Auditions för musikalen kommer hållas under oktober månad.

Musikalen GHOST spelas på China Teatern hösten 2018, med premiär september 2018. För mer information om audition, besök: www.2entertain.com/audition

GHOST presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Originalmanus: Bruce Joel Rubin

Sångtexter: Bruce Joel Rubin, Dave Stewart, Glen Ballard

Kompositörer: Dave Stewart, Glen Ballard

Regi och översättning: Anders Albien

Koreograf: Jennie Widegren

Förlag: Nordiska ApS

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

SUCCÉSTART FÖR DEN BEJUBLADE KOMEDIN ”BAGAGE” MED DRÖMENSEMBLE - NU SLÄPPS FLER EXTRAFÖRESTÄLLNINGAR!18.2.2019 09:30:00Pressmeddelande

Det är ett stort intresse efter premiären för den publik- och kritikerrosade romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i rollerna. Nu är det klart att det blir fler extraföreställningar, upp emot 4000 stycken extrabiljetter släpps idag för att möta intresset för ”Bagage” på anrika Lisebergsteatern i Göteborg!

PREMIÄR FÖR NYA KOMEDIN ”BAGAGE” MED ANNIKA ANDERSSON, GUSTAF HAMMARSTEN, EMMA PETERS OCH ROBIN STEGMAR PÅ LISEBERGSTEATERN!1.2.2019 10:37:50Pressmeddelande

Premiärkväll för romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i huvudrollerna på anrika Lisebergsteatern. Redan före premiären är flertalet extraföreställningar släppta och intresset för årets komedisatsning ”Bagage” är stort och spelas fram till den 30 mars 2019!

MEGASUCCÉ FÖR OLA SALO PÅ RONDO - NU SLÄPPS YTTERLIGARE 5000 BILJETTER1.2.2019 10:12:07Pressmeddelande

Torsdagen den 24 januari hade Ola Salo premiär för sin första egna show "It takes a fool to remain sane" på Rondo i Göteborg. Showen hyllades till skyarna av både publik och press. ”Storslaget, Salo” skriver Aftonbladet och ger showen FYRA PLUS. Även Göteborgs-Posten hyllar showen, ger FYRA FYRAR och skriver bland annat ”Ösigt och tajt”. Pressen är enig, Salo och hans ensemble överträffade alla höga förväntningar på showen. Smålandsposten gav FEM I BETYG och skrev att ”Salo levererade som aldrig förr”. Även DN lovordade showen och skrev ”Träffar rätt i hjärtat”.