Musikalklassiker tillbaka i Göteborg

En musikalklassiker är på väg tillbaka till Göteborg: The Sound of Music går upp på Lisebergsteatern 5 oktober.

2Entertain - Part of Moment Group AB

Som en av västkustens familjeteaterprofiler arbetar han med bred scenkonst - oftast Astrid Lindgrens produktioner. Men i höst väntar en berömd musikal på Lisebergsteatern. – En del tycker att det är en vuxenföreställning, med sitt allvarliga tema. Jag kommer att regissera det så att tre generationer kan gå och titta: mormor och morfar med deras barn och barnbarn. Alla ska förstå berättelsen och få ut någonting av upplevelsen, säger regissören Kålle Gunnarsson.

För att uppnå sitt mål har Kålle Gunnarsson lagt stor vikt vid att skådespelarna ska vara i samma ålder som sina karaktärer. Med sin bakgrund som teaterpedagog i Falkenberg har han tagit fram totalt fjorton barnskådespelare som turas om att spela von Trapp-familjens barn och ungdomar. - Jag har nog den lägsta medelåldern på någon arbetsplats i Göteborg i höst. Mina yngsta medarbetare är sex år och de båda tjejerna byter av varann i rollen som Gretl von Trapp, det yngsta barnet i syskonskaran, säger Kålle Gunnarsson med ett leende. Huvudrollerna spelas av två nya stjärnskott i musikal-Sverige. Uddevalla-tjejen Sara Axelsson spelar Maria och Pierre Hagman, bosatt i Gamlestaden i Göteborg, spelar kapten von Trapp. I Göteborg har musikalen spelats senast 2003, då på Göteborgsoperan i regi av Staffan Aspegren. Johan Rabaeus spelade kapten von Trapp och Linda Söderholm Maria.

Musikalen är trots sin mogna ålder försiktigt feministisk. Maria är en uppriktig och okonstlad kvinna, som med list och bildning utmanar det rådande patriarkatet. Visserligen är Maria en skönhet, men hon har guvernantens realistiska och sakliga framtoning. Regissören betonar föreställningens relevans. Familjens flykt över bergen, från nazisterna, berör vår samtid. – Historien får helt enkelt inte upprepa sig. Ramverket i musikalen är ju hämtat från verkligheten, berättelsen bygger på Maria von Trapps memoarer. Därför vill vi göra den här föreställningen som den gjordes från början, säger Kålle Gunnarsson.

Musikalen skrevs av Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II med galapremiär på Broadway för exakt 60 år sedan, den 16 november 1959. Den spelade för fulla salonger under tre år. Musikalen belönades med fem Tony Awards. Broadways original-Maria spelades för övrigt av Mary Martin, vars son Larry Hagman senare blev världsberömd som J.R. Ewing i tv-såpan Dallas.

FOTNOT.
Bio Roy på Kungsportsavenyn visar ”Sound of Music Sing-along” den 18 maj. Sedan början av 2000-talet visar Bio Roy sing-a-long-visningar av olika filmer. Publiken, ofta utklädd, lever sig in och sjunger med, som på en karaokeföreställning i storformat.

”The Sound of Music” presenteras av: 2Entertain AB och Stage Fantasy på Lisebergsteatern i Göteborg. Premiär 5 okt. Spelar fram till 8 dec. Regi Kålle Gunnarsson.

Presskontakt:
Magnus Stråberg

Jennie Sandblom
Marknadsförare
jennie.sandblom@2entertain.com

Foto: Bo Håkansson
Foto: Göran Wallgren

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Danny är tillbaka med ny scenshow på The Theatre, Gothia Towers i höst28.3.2019 15:19:37 CETPressmeddelande

Efter tre utsålda säsonger på Hamburger Börs i Stockholm och Gothia Towers i Göteborg (The Theatre) med sin publik- och kritikerhyllade show NU, så har Danny haft ett publikt uppehåll i närmare 2 år. Detta för att ladda batterierna till nästa stora show – ”The Run(a)way show”. En modern popshow med ett helt nytt scenuttryck, som kommer att ha urpremiär på The Theatre i GÖTEBORG den 31 oktober 2019.

2Entertain gör en samproduktion med marknadsledande aktör i Tyskland22.3.2019 12:21:51 CETPressmeddelande

2Entertain gör tillsammans med BB Promotion en samproduktion av musikalen Flashdance. BB Promotion är en av Tysklands ledande aktörer inom produktion och marknadsföring av musikal och show och ingår i Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion kommer att vara huvudansvariga för en turné med Flashdance, med 2Entertain som samproducent.