Musikalklassiker tillbaka i Göteborg

En musikalklassiker är på väg tillbaka till Göteborg: The Sound of Music går upp på Lisebergsteatern 5 oktober.

2Entertain - Part of Moment Group AB

Som en av västkustens familjeteaterprofiler arbetar han med bred scenkonst - oftast Astrid Lindgrens produktioner. Men i höst väntar en berömd musikal på Lisebergsteatern. – En del tycker att det är en vuxenföreställning, med sitt allvarliga tema. Jag kommer att regissera det så att tre generationer kan gå och titta: mormor och morfar med deras barn och barnbarn. Alla ska förstå berättelsen och få ut någonting av upplevelsen, säger regissören Kålle Gunnarsson.

För att uppnå sitt mål har Kålle Gunnarsson lagt stor vikt vid att skådespelarna ska vara i samma ålder som sina karaktärer. Med sin bakgrund som teaterpedagog i Falkenberg har han tagit fram totalt fjorton barnskådespelare som turas om att spela von Trapp-familjens barn och ungdomar. - Jag har nog den lägsta medelåldern på någon arbetsplats i Göteborg i höst. Mina yngsta medarbetare är sex år och de båda tjejerna byter av varann i rollen som Gretl von Trapp, det yngsta barnet i syskonskaran, säger Kålle Gunnarsson med ett leende. Huvudrollerna spelas av två nya stjärnskott i musikal-Sverige. Uddevalla-tjejen Sara Axelsson spelar Maria och Pierre Hagman, bosatt i Gamlestaden i Göteborg, spelar kapten von Trapp. I Göteborg har musikalen spelats senast 2003, då på Göteborgsoperan i regi av Staffan Aspegren. Johan Rabaeus spelade kapten von Trapp och Linda Söderholm Maria.

Musikalen är trots sin mogna ålder försiktigt feministisk. Maria är en uppriktig och okonstlad kvinna, som med list och bildning utmanar det rådande patriarkatet. Visserligen är Maria en skönhet, men hon har guvernantens realistiska och sakliga framtoning. Regissören betonar föreställningens relevans. Familjens flykt över bergen, från nazisterna, berör vår samtid. – Historien får helt enkelt inte upprepa sig. Ramverket i musikalen är ju hämtat från verkligheten, berättelsen bygger på Maria von Trapps memoarer. Därför vill vi göra den här föreställningen som den gjordes från början, säger Kålle Gunnarsson.

Musikalen skrevs av Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II med galapremiär på Broadway för exakt 60 år sedan, den 16 november 1959. Den spelade för fulla salonger under tre år. Musikalen belönades med fem Tony Awards. Broadways original-Maria spelades för övrigt av Mary Martin, vars son Larry Hagman senare blev världsberömd som J.R. Ewing i tv-såpan Dallas.

FOTNOT.
Bio Roy på Kungsportsavenyn visar ”Sound of Music Sing-along” den 18 maj. Sedan början av 2000-talet visar Bio Roy sing-a-long-visningar av olika filmer. Publiken, ofta utklädd, lever sig in och sjunger med, som på en karaokeföreställning i storformat.

”The Sound of Music” presenteras av: 2Entertain AB och Stage Fantasy på Lisebergsteatern i Göteborg. Premiär 5 okt. Spelar fram till 8 dec. Regi Kålle Gunnarsson.

Presskontakt:
Magnus Stråberg

Jennie Sandblom
Marknadsförare
jennie.sandblom@2entertain.com

Foto: Bo Håkansson
Foto: Göran Wallgren

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Nuläget i Moment Group under coronapandemins påverkan14.5.2020 17:52:25 CESTPressmeddelande

Hela upplevelsebranschen påverkas starkt av coronapandemin och inom samtliga verksamheter i Moment Group pågår ett intensivt arbete med att parera den negativa påverkan Covid-19 har på koncernen när det gäller såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Inköps- och investeringsstopp infördes för ett par månader sedan och arbete pågår löpande med att minimera kostnadsbasen och nyttja de olika stödpaket som möjliggörs. Samtidigt fortsätter arbetet med att stärka balansräkningen och säkra finansieringen framåt. Genom en kombination av nedan beskrivna aktiviteter bedömer ledningen att bolaget har tillräcklig likviditet för att bedriva verksamheten under resterande del av 2020. Bedömningen förutsätter att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020.

ÅRETS föreställning av Alla tiders ÅSA-NISSE på VALLARNAS FRILUFTSTEATER 2020 flyttas till sommaren 2021 8.5.2020 12:09:41 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group AB Regeringen beslöt den 11 mars att följa Folkhälsomyndigheternas restriktioner att stoppa ALLA allmänna sammankomster och offentliga träffpunkter med fler än 500 personer. Därefter från och med söndag den 29 mars får allmänna tillställningar ha max 50 deltagare. Detta gör att vi från Vallarnas friluftsteater har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lyftas under en snar framtid, men med rådande situation fattar vi nu beslutet att flytta vår verksamhet till 2021. Självklart vidtar vi detta beslut med omtanke om publikens och medarbetarnas hälsa och i förhållande till Coronavirusets framfart (covid-19) i Sverige. Därav finner vi att det blir bäst att 2020 års buskis Alla Tiders Åsa-Nisse flyttas till sommaren 2021 och blir 25 års jubileumsföreställningen. ”Inget har egentligen förändrats när det kommer till bokningsläget. Förutom att vi flyttat föreställningen ett år. De som redan bokat en biljett till årets föreställning behål

Detta har jag sett fram emot!4.5.2020 14:03:41 CESTPressmeddelande

Den 1 maj i år tillträdde jag som tillförordnad VD/Koncernchef för Moment Group. Jag har min bakgrund i konsumentvarubranschen och har haft ledande positioner i konsumentvaru- och serviceföretag såsom Carlsberg, Selecta, Procter & Gamble m fl. Nuförtiden har jag fokuserat på kortare uppdrag som interims VD och kommer närmast från tjänsten som tillförordnad VD för den svenska klädkedjan Twilfit, som vi tog igenom en företagsrekonstruktion och försäljning.