Musikalklassiker tillbaka i Göteborg

En musikalklassiker är på väg tillbaka till Göteborg: The Sound of Music går upp på Lisebergsteatern 5 oktober.

2Entertain - Part of Moment Group AB

Som en av västkustens familjeteaterprofiler arbetar han med bred scenkonst - oftast Astrid Lindgrens produktioner. Men i höst väntar en berömd musikal på Lisebergsteatern. – En del tycker att det är en vuxenföreställning, med sitt allvarliga tema. Jag kommer att regissera det så att tre generationer kan gå och titta: mormor och morfar med deras barn och barnbarn. Alla ska förstå berättelsen och få ut någonting av upplevelsen, säger regissören Kålle Gunnarsson.

För att uppnå sitt mål har Kålle Gunnarsson lagt stor vikt vid att skådespelarna ska vara i samma ålder som sina karaktärer. Med sin bakgrund som teaterpedagog i Falkenberg har han tagit fram totalt fjorton barnskådespelare som turas om att spela von Trapp-familjens barn och ungdomar. - Jag har nog den lägsta medelåldern på någon arbetsplats i Göteborg i höst. Mina yngsta medarbetare är sex år och de båda tjejerna byter av varann i rollen som Gretl von Trapp, det yngsta barnet i syskonskaran, säger Kålle Gunnarsson med ett leende. Huvudrollerna spelas av två nya stjärnskott i musikal-Sverige. Uddevalla-tjejen Sara Axelsson spelar Maria och Pierre Hagman, bosatt i Gamlestaden i Göteborg, spelar kapten von Trapp. I Göteborg har musikalen spelats senast 2003, då på Göteborgsoperan i regi av Staffan Aspegren. Johan Rabaeus spelade kapten von Trapp och Linda Söderholm Maria.

Musikalen är trots sin mogna ålder försiktigt feministisk. Maria är en uppriktig och okonstlad kvinna, som med list och bildning utmanar det rådande patriarkatet. Visserligen är Maria en skönhet, men hon har guvernantens realistiska och sakliga framtoning. Regissören betonar föreställningens relevans. Familjens flykt över bergen, från nazisterna, berör vår samtid. – Historien får helt enkelt inte upprepa sig. Ramverket i musikalen är ju hämtat från verkligheten, berättelsen bygger på Maria von Trapps memoarer. Därför vill vi göra den här föreställningen som den gjordes från början, säger Kålle Gunnarsson.

Musikalen skrevs av Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II med galapremiär på Broadway för exakt 60 år sedan, den 16 november 1959. Den spelade för fulla salonger under tre år. Musikalen belönades med fem Tony Awards. Broadways original-Maria spelades för övrigt av Mary Martin, vars son Larry Hagman senare blev världsberömd som J.R. Ewing i tv-såpan Dallas.

FOTNOT.
Bio Roy på Kungsportsavenyn visar ”Sound of Music Sing-along” den 18 maj. Sedan början av 2000-talet visar Bio Roy sing-a-long-visningar av olika filmer. Publiken, ofta utklädd, lever sig in och sjunger med, som på en karaokeföreställning i storformat.

”The Sound of Music” presenteras av: 2Entertain AB och Stage Fantasy på Lisebergsteatern i Göteborg. Premiär 5 okt. Spelar fram till 8 dec. Regi Kålle Gunnarsson.

Presskontakt:
Magnus Stråberg

Jennie Sandblom
Marknadsförare
jennie.sandblom@2entertain.com

Foto: Bo Håkansson
Foto: Göran Wallgren

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter drygt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har närmare 600 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Helen Sjöholm gästar Anders Ekborg på Konserthuset i Jönköping torsdagen den 19/12 i en av årets exklusiva föreställningar av julkonserten ”En Stilla Jul”!17.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

”Jag är verkligen glad och tacksam över att Helen Sjöholm även gästar min konsert ”En stilla Jul” på Konserthuset i Jönköping den 19 december. Det är många år sedan vi stod på samma scen nu, så jag ser väldigt mycket fram emot att få sjunga med Helen igen efter så många år. Publiktrycket i Stockholm gör också att vi släpper ytterligare en extrakonsert på Oscarsteatern den 21 dec.

BILJETTRUSNING FÖR OH, WHAT A NIGHT! ADDERAR FÖRESTÄLLNING I LINKÖPING!12.9.2019 10:05:45 CESTPressmeddelande

Förra veckan släpptes nyheten att fyra av Sveriges främsta musikalartister David Lindgren, Peter Johansson, Robert Rydberg och Bruno Mitsogiannis, ger sig ut på en rikstäckande arenaturné våren 2020. Det blev fullkomlig biljettrusning i hela landet, och i Linköping sålde biljetterna snabbt slut. Nu kan vi meddela de glädjande nyheterna att vi adderar ytterligare en föreställning i Linköping den 21 feb. Biljetterna släpps imorgon fredagen 13 sep kl 10.00!

FLER BILJETTER SLÄPPTA TILL OLA SALOS ROCKSHOW I MALMÖ2.9.2019 11:35:44 CESTPressmeddelande

Intresset för Ola Salos It takes a fool to remain sane är enormt! Med en knapp vecka kvar till premiären på Malmö Arena kan vi berätta att vi nu släpper upp fler bra biljetter till alla konserterna i samtliga biljettkategorier, tack vare produktionens utformning. Det kommer även vara möjligt att hitta biljetter till den tidigare utsålda lördagen 14/9. Vänta inte - biljetterna går åt snabbt!

WALLMANS & KUNGSPORTSHUSET = SANT!30.8.2019 13:11:49 CESTPressmeddelande

Äntligen kommer Wallmans till Göteborg! Julen 2019 kommer ett av Sveriges starkaste underhållningskoncept genom tiderna att skapa julmagi i Kungsportshuset i Göteborg. Det blir en helkväll med en meny av julens smaker kryddat med en sprakande Wallmans-show med magiska inslag. Kvällen kulminerar sen i en smittande sing-a-long med glamorösa Gretchen och avrundas med att vår DJ väver samman de bästa hitsen från då och nu.