Musikhjälpen 2022: För en tryggare barndom på flykt från krig

Den 12-18 december sänds Musikhjälpen från Kungstorget i Göteborg. Årets tema är ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. 42 miljoner barn är på flykt och tvingas till en barndom i otrygghet och med osäkra framtidsutsikter. Bidrag till Musikhjälpen kan till exempel gå till att ordna tillfälliga skolor och barnvänliga platser i flyktingläger.
Foto: REUTERS/Yannis Behrakis

42 miljoner barn uppskattas vara på flykt undan krig och konflikter. Många har förlorat sina föräldrar, utsatts för våld och saknar självklara saker som ett tryggt hem och möjlighet att gå i skolan. Och många har aldrig upplevt något annat än livet i ett flyktingläger.

– Barn berövas sin barndom när de tvingas fly, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen som fördelar de pengar som samlas in till Musikhjälpen.

Att tvingas fly undan krig och konflikter är verklighet för fler människor än någonsin tidigare. Kriget i Ukraina är den snabbast växande flyktingkatastrofen sedan andra världskriget och tvingade två tredjedelar av landets barn på flykt i våras. Samtidigt fortsätter redan pågående konflikter, bland annat kriget i Syrien som elva år in är en av världens största flyktingkatastrofer.

Bidrag till Musikhjälpen kommer att gå till att förbättra livet för barn och unga under 18 år på flykt undan krig och konflikter.

– Det kan handla om att ge fler möjlighet att gå i skolan, till exempel genom tillfälliga skolor. Pengar kan också gå till att skapa barnvänliga platser i flyktingläger där barn kan få psykosocialt stöd eller bara leka en stund. Eller till att hjälpa barn att hitta sina anhöriga. Att tappa bort sin familj under en flykt är bland det värsta som kan hända ett barn, säger Kristina Henschen.

Mer om Musikhjälpens tema och vad insamlade medel kan gå till finns på http://musikhjälpen.se

Om Musikhjälpen
Musikhjälpen är ett evenemang som sprider kunskap om och samlar in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. Tre programledare sänder radio och tv dygnet runt i 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och andra gäster som engagerar sig. Insamlingen bygger bland annat på publikens låtönskningar som också utgör all musik som spelas i programmet. 2021 var temat ”För en värld utan barnarbete”.Brita Zackari, Oscar Zia, Anis Don Demina, Kodjo Akolor och Linnea Henriksson programledde när publiken startade nära 900 000 engagemang och samlade in 54 miljoner kronor.

Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i sin helhet i P3 och SVT Play. Stora delar sänds också i SVT2 och SVT24.

Redan nu går det att starta en insamlingsbössa:

Tidigare städer och teman:
2008 – Malmö, 67 miljoner flyktingar behöver din hjälp
2009 – Göteborg, Din musik stoppar malaria
2010 – Malmö, Barn är inte till salu
2011 – Göteborg, Alla flickor har rätt att gå i skolan
2012 – Malmö, Barnen i slummen har rätt till rent vatten
2013 – Göteborg, Alla tjejers rätt att överleva sin graviditet
2014 – Uppsala, Hjälp oss stoppa spridningen av hiv
2015 – Linköping, Ingen ska behöva fly undan klimatet
2016 – Örebro, Barn i krig har rätt att gå i skolan
2017 – Umeå, Barn är inte till salu