Musikhjälpen 2022: Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson är årets programledare

Den 12 december låser Musikhjälpen in Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson i en glasbur på Kungstorget i Göteborg. I en 144 timmar lång direktsändning ska de engagera hela Sverige i temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Jag älskar Musikhjälpen och ser jättemycket fram emot veckan, det är både jättemysigt och jätteviktigt. En vecka där vi tillsammans lär oss mer om hur världen ser ut, hur bra vi har det och hur vi kan hjälpa andra med så små medel som att önska en låt, säger Oscar Zia som även var en av programledarna förra året.

Komikern och skådespelaren Klas Eriksson brukar engagera sig för Musikhjälpen och han har även gästat buren.

– Musikhjälpen har blivit lite av en jultradition och varje år har jag försökt engagera mig på olika sätt. Det jag ser mest fram emot är att få så många som möjligt att engagera sig. Årets tema är viktigare än någonsin. Det är många familjer och barn som är på flykt från krig just nu. Barn borde bara få vara just barn och inte behöva vara på flykt, säger Klas Eriksson.

Förra året var musikjournalisten Tina Mehrafzoon Musikhjälpens resande reporter och rapporterade från Libanon.

– Musikhjälpen är för mig en vecka där vi visar de allra bästa versionerna av oss själva – det känns väldigt varmt och solidariskt. Jag har träffat barn på flykt och sett hur otryggheten gjort att de slutat leka, skratta och drömma. Hur ska vi kunna ha en ljus framtid om barn inte kan drömma?, säger Tina Mehrafzoon.

Tina Mehrafzoon
Tina Mehrafzoon är musikjournalist och rutinerad programledare i P3. Förra året var hon Musikhjälpens resande reporter och rapporterade om barnarbete. Hon har också medverkat i flera tv-program, bland annat Muren och På spåret i SVT, samt varit programledare för musikgalan P3 Guld.

Klas Eriksson
Klas Eriksson är komiker och skådespelare som började sin karriär med humorklipp i sociala medier. Nu känner många igen honom som Leif i SVT:s succéserie ”Leif & Billy”. Klas har flera år nominerats och även prisats på tv-galan Kristallen. Tidigare i år medverkade han i tv-programmet The Island Sverige.

Oscar Zia
Oscar Zia är artist och programledare. Han har hörts och synts i flera program i SVT och P3, bland annat Melodifestivalen och Morgonpasset i P3. Han har deltagit i Musikhjälpen som artist många gånger, 2015 och 2016 hade han rollen som publikens ambassadör och 2021 var han en av programledarna. Han har också skådespelat i tv-serier, bland annat i serien ”Allt som blir kvar”.

Om Musikhjälpen
Musikhjälpen är ett evenemang som sprider kunskap om och samlar in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. Tre programledare sänder radio och tv dygnet runt i 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och andra gäster som engagerar sig. Insamlingen bygger bland annat på publikens låtönskningar som också utgör all musik som spelas i programmet.

Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i sin helhet i P3 och SVT Play. Stora delar sänds också i SVT2 och SVT24.

Redan nu går det att starta en insamlingsbössa:

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ruben Östlund regisserar publiken på Göteborg Film Festival4.1.2023 07:58:16 CET | Pressmeddelande

Biografens förmåga att skapa kollektiva upplevelser är oöverträffad. Men har samtidens scrollande på individuella skärmar skadat publikens förmåga att delta i en gemensam föreställning? Den dubbelt guldpalmsbelönade regissören, och filmfestivalens hedersordförande, Ruben Östlund vill gå till botten med biobesökarnas beteenden och engagemang. I föreställningen This Is Cinema! på Göteborg Film Festival tar han sig an den försoffade biopubliken för att skapa världens bästa biokultur.

13 nya anledningar att besöka Göteborg jubileumsåret 20233.1.2023 11:10:40 CET | Pressmeddelande

Historien upprepar sig: När Göteborg fyllde 300 år 1921 fick firandet skjutas upp i två år. Och samma sak hände 2021 när Göteborg fyllde 400 år; pandemin satte stopp för firandet. Men i juni startar äntligen Göteborgs Jubileumsfirande. Det blir en stor Jubileumsfestival som inleder sommaren. Och det är bara en av höjdpunkterna i Göteborg. Här listar vi 13 nya anledningar till att besöka Göteborg i år.

A new direct line from New York bolsters Gothenburg as a destination21.12.2022 13:05:47 CET | Press release

At the end of April next year, SAS starts a new direct flight between Gothenburg and New York. The direct link will mean a lot for more visitors to explore and choose Gothenburg. – It shows that there is great faith in Gothenburg as a destination. The development here is fantastic and good access to international metropoles can be the deciding factor in the competition with other cities, says Peter Grönberg CEO of Göteborg & Co.