AcadeMedias Kreativa Gymnasieskolor

Musikhjälpen engagerar Göteborgs gymnasieelever

Genom Musikhjälpen ska engagemang och musik rädda liv. Eleverna på LBS Mediegymnasiet i Göteborg förbereder sig för en intensiv vecka med insamlingar till förmån för årets tema "Sex är inte ett vapen".

Elevrådsstyrelsen på LBS Mediegymnasiet består av Victor Picaut, Athena Fouladi Haglund, Viktor Gustafsson, Ilma Cosic och Mathilda Skår Almqvist.

Musikhjälpen 2019 sänds från Västerås den 9-15 december. Tillsammans ska gymnasieskolans elever samla in pengar till förmån för krigsoffer utsatta för sexuellt våld. Viktor Gustafsson är ordförande för skolans elevråd och en av initiativtagarna:

- Det var en självklarhet att engagera oss, och det blev ännu mer självklart när vi fick reda på året tema som uppmärksammar att sexuellt våld finns i krig och konflikter över hela världen. Musikhjälpen är ett fantastiskt evenemang som verkligen engagerar eleverna på vår skola, säger Viktor Gustafsson.

För att samla in pengar driver skolans elevråd bland annat ett tillfälligt elevcafé, där alla intäkter oavkortat går till Musikhjälpen. I cafét kommer Musikhjälpens sändning visas via SVT-Play under veckan. En insamlingstävling där klasserna tävlar mot varandra har redan startats. Dessutom tar eleverna emot donationer till förmån för Musikhjälpen.

- Vi är stolta över att våra elever engagerar sig i viktiga humanitära frågor. Som ett kreativt gymnasium är Musikhjälpen ett evenemang som på ett naturligt sätt förenar och ökar gemenskapen bland skolans elever. Det vill vi uppmuntra, säger Roy Jörgensen, rektor på LBS Mediegymnasiet i Göteborg.

För mer information kontakta Roy Jörgensen, rektor LBS Mediegymnasiet, 076 1028398.

REKTOR LBS MEDIEGYMNASIET GÖTEBORG
Roy Jörgensen