Myggfälla.se - “Det bådas för mycket mygg i sommar efter den blöta våren”

2020 är ett bra år för stickmyggan som precis nått sin kulm under midsommarhelgen. Den fuktiga våren med mycket vatten i landets skogar har varit gynnsam för myggen.

De långa sommarnätterna är äntligen här och vi vill kunna sitta ute och njuta. Sommaren är också myggornas tid och de kan förstöra hela upplevelsen. Hur förbereder man sig inför mötet med myggen?

Vårens snösmältning och stora mängder av regn gav mycket vatten ute i skogarna vilket har varit gynnsamt för framförallt skogsmyggen och översvämningsmyggen. Deras ägg kläcks under våren och toppen brukar nås kring midsommar, härefter börjar det minska så smått”, säger pressansvarig på Myggfälla.se

Genom att förbereda sig inför mötet med myggen kan man öka möjligheterna för en myggfri sommar. Det effektivaste sättet för att utrota myggorna är att ta hjälp av en myggdödare. Det gäller att först och främst mäta ut hur stort område du behöver täcka. Desto större område du vill täcka, desto starkare fälla behöver du. Vissa myggfällor kan täcka områden upp till 4000 kvm.

Vill du bekämpa myggen utomhus är det viktigt att du undersöker så att det fungerar att dra en sladd till myggfällan. Vissa myggdödare går dock på gasol, och då slipper du tänka på eluttag. Ska du bege dig ut för att vandra, tälta eller fiska i naturen så behöver du ett smidigt skydd som du enkelt kan ta med dig. Då passar en Thermacell utmärkt då denna ger ett skydd på 20 kvm.

Idag finns också effektiva myggfällor för inomhusbruk, där ett exempel är den elektriska myggjagaren Mr. Mosquito. Den är både ljudlös och har ett effektivt skydd som täcker rum på 10-15 kvm mot mygg. Vill man ha ett klassiskt skydd så finns det framförallt myggnätet. Detta går bra att använda på dörrar och fönster för att hindra myggen för att komma utomhus.

Frida Engström

frida.engstrom@prdirekt.se

Företagens IT säkerhet är mer hotad än någonsin när personal i större utsträckning jobbar hemma10.7.2020 13:13:06 CESTPressmeddelande

Många företag saknar helt eller delvis skydd mot den ökade storm av cyber-angrepp som organisationer utsätts för i skuggan av Covid-19 pandemin. Bristande kontroll då många anställda arbetar på distans, i kombination med förändringar i anställdas beteende när de jobbar hemma, bidrar till den ökade digitala säkerhetsutmaning som företag står inför just nu.