Business Wire

MyHeritage, den ledande globala tjänsten för familjehistoria och DNA-tester, har idag presenterat en betydande expansion av sitt utbud av DNA-produkter genom lanseringen av MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst. Testet tillhandahåller en ny dimension av genetiska insikter med omfattande hälsorapporter som kan stärka framtida hälso- och livsstilsval. Detta är en utökning av dagens MyHeritage DNA-test som endast omfattar härkomst och samma kärnfunktioner finns med: en procentuell beskrivning av etniskt ursprung och matchning med släktingar via gemensamt DNA. MyHeritage är idag det enda globala DNA-företaget som erbjuder konsumenter en omfattande produkt för hälsa och härkomst på över 40 språk.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20190520005691/sv/

MyHeritage expanderar till hälsa och lanserar ett nytt DNA-test med effektiv och personlig hälsoinformation till sina kunder (Graphic: Business Wire)

Med lanseringen av produkten för hälsa och härkomst utmärker sig MyHeritage som den enda stora tjänsten som kopplar samman konsumentens dåtid, nutid och framtid: Den integrerade produktsviten från MyHeritage ger användare möjlighet att upptäcka sin familjs historia och etniska ursprung, hitta nya släktingar och få värdefulla insikter som kan underlätta hälsorelaterade val och som kan påverka användarens framtida välmående.

”Vårt test för hälsa och härkomst är nästa steg i utvecklingen av MyHeritage. Efter att i 16 års tid ha förändrat människors liv till det bättre genom forskning inom familjehistoria och genetisk släktforskning, är vi glada att kunna utöka vår mission och även försöka förbättra och rädda liv. Vår vision är att integrera våra framgångsrika teknologier inom familjehistoria med nya hälsoprodukter på innovativa sätt som knyter samman härkomst och ärftlighet och därmed kunna leverera djupare insikter till våra användare” säger Gilad Japhet, grundare och verkställande direktör för MyHeritage. Vi är stolta över att ingå i en rörelse som demokratiserar hälsovården världen över och tillgängliggör genetisk testning för miljoner människor, så att de kan upptäcka vad som gör dem unika.”

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst ger hälsorapporter som visar användaren hur stor risken är för att utveckla eller bära på vissa genetiska tillstånd. Rapporterna omfattar tillstånd där specifika gener bidrar till risken, exempelvis ärftlig bröstcancer, sent debuterande Alzheimers sjukdom och sent debuterande Parkinsons sjukdom, tillstånd som är associerade med flera gener, exempelvis hjärtsjukdom och typ 2-diabetes samt anlagsbärarstatus för tillstånd som ett föräldrapar kan föra vidare till sina barn, exempelvis Tay-Sachs sjukdom och cystisk fibros.

Totalt sett täcker MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst ett av de mest omfattande urvalen av tillstånd som erbjuds genom DNA-test i hemmet: 11 genetiska riskrapporter, inklusive en rapport för ärftlig bröstcancer (BRCA) som testar 10 patogena varianter, 3 polygena riskrapporter och 15 bärarstatusrapporter.

Världshälsoorganisationen har identifierat hjärtsjukdom som den främsta dödsorsaken världen över. Detta gör den unika MyHeritage-rapporten för hjärtsjukdom särskilt användbar. Den här rapporten baseras på en avancerad metod som kallas polygena riskpoäng som undersöker hundratals, och i vissa fall tusentals, genvarianter i hela genomet.

Förutom hjärtsjukdom så omfattar produkten för hälsa och härkomst även en uppskattning av polygena riskpoäng för typ 2-diabetes, ett tillstånd som har ökat avsevärt under de senaste årtiondena och idag påverkar hundratals miljoner människor över hela världen och 40 % av alla amerikaner någon gång under livet. MyHeritage är också unikt genom att tillhandahålla en tredje polygen riskpoäng för bröstcancer, som ger en riskskattning för bröstcancer i de fall där man inte hittar några av de BRCA-varianter som MyHeritage testar. MyHeritage är för närvarande den enda större leverantören av DNA-tester i hemmet som erbjuder polygena riskrapporter för flera tillstånd och fler polygena riskrapporter kommer att adderas kort efter den initiala produktlanseringen. De tre initiala polygena riskrapporterna fungerar endast för personer med europeisk härkomst, men företaget har inlett forskning för att kunna erbjuda polygena riskrapporter som täcker fler populationer i framtiden.

Den nya produkten baseras på robust vetenskaplig forskning som har utförts av MyHeritage vetenskapsteam under ledning av MyHeritage chefsforskare, dr. Yaniv Erlich. Den har utvecklats under två års tid och stärker företagets växande expertis inom genomik. Tack vare stor skicklighet inom konsumentgenetik har MyHeritages DNA-databas vuxit till 3 miljoner människor under två och ett halvt år. För att möta efterfrågan av genetisk släktforskning och hälsotester har MyHeritage specialdesignat ett nytt DNA-chip som använder Illumina Global Screening Array (GSA). Det nya chipet ger MyHeritage möjligheten att lägga till rapporter för fler tillstånd utan att användaren behöver lämna ett nytt DNA-prov. Flera nya hälsorapporter är redan färdiga för lansering under de kommande månaderna efter att ha genomgått företagets rigorösa valideringsprocesser.

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst är ett laboratorieutvecklat test som bearbetas i ett CLIA-certifierat och CAP-ackrediterat DNA-laboratorium i Texas. DNA-testet görs i hemmet genom en snabb och smärtfri kindtopsning och kräver inte att man samlar saliv som vissa andra tester, vilket gör det mer lämpligt och bekvämt för alla grupper av människor, inklusive äldre.

Hälsorapporterna fastställer endast användarens genetiska risk för de tillstånd som testas. Alla användare måste dock fylla i ett frågeformulär om sin personliga samt familjens hälsohistorik, för att säkerställa att varje användare får de rapporter som är lämpliga för just honom/henne.

Uppgifterna hanteras under strikt sekretess. Alla hälsodata skyddas av bästa tillgängliga kryptering. Dina hälsorapportdata säkras genom ytterligare lösenordsskydd och är så säkra att inte ens anställda hos MyHeritage kan komma åt dem. MyHeritage har aldrig licensierat eller sålt användardata och har förbundit sig att aldrig göra detta utan användarens uttryckliga medgivande. MyHeritage är det enda DNA-företaget för konsumenter, som förpliktigar sig till att aldrig sälja data till försäkringsbolag. Företaget tillämpar också en strikt policy som förhindrar att dess DNA-tjänster utnyttjas av brottsbekämpande myndigheter.

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst kostar 2 069 kr + frakt. Användare som redan har köpt MyHeritage DNA-test för etnicitet och släktforskning kan uppgradera och få hälsorapporter för 1 254 kr. För att beställa besöker du webbplatsen MyHeritage DNA. Som ett valfritt tillägg till det nya DNA-kitet finns ett årligt hälsoabonnemang, som ger användare tillgång till nya hälsorapporter så snart de lanseras. Som en speciell bonus vid lanseringen, erbjuds hälsoabonnemang just nu gratis under de första tolv månaderna och användarna kan avsluta den när som helst.

Den nya hälsoprodukten är inte avsedd att diagnostisera, förhindra eller behandla någon sjukdom eller något tillstånd, inte heller är den avsedd att säga något om användarnas nuvarande hälsotillstånd i frånvaro av annan medicinsk och klinisk information. Produkten är inte avsedd att underbygga medicinska beslut, inklusive utskrivning eller dosering av läkemedel. Användare kan behöva ytterligare tjänster från läkare, genetisk rådgivare eller annan vårdgivare för att få diagnostiska resultat avseende de tillstånd eller sjukdomar som anges i MyHeritage DNA-baserade hälsorapporter. Hälsorapporterna ger information om genetisk risk som baseras på bedömningen av specifika genetiska varianter, de visar dock inte användarens hela genetiska profil. Hälsorapporterna upptäcker inte alla genetiska varianter som är relaterade till en given sjukdom och frånvaron av en testad variant utesluter inte förekomsten av andra genetiska varianter som kan vara relaterade till sjukdomen. För de flesta sjukdomar är de gener vi idag känner till endast ansvariga för en del av den totala risken. Andra faktorer, som miljö och livsstil, kan påverka risken att utveckla en viss sjukdom och kan, beroende på tillståndet, vara mer relevanta prediktorer. Om en användares data indikerar att användaren inte har en förhöjd risk för en sjukdom eller ett tillstånd ska detta inte tolkas som att användaren inte kommer att utveckla sjukdomen eller tillståndet. Även det motsatta gäller: Om en användares data indikerar en förhöjd genetisk risk för en sjukdom eller ett tillstånd betyder det inte att användaren definitivt kommer att utveckla sjukdomen eller tillståndet. Eventuella resultat i hälsorapporterna bör bekräftas och kompletteras med ytterligare medicinska och kliniska tester utifrån rekommendationer från användarens läkare.

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst är tillgängligt över hela världen förutom i några få länder där hälsorelaterade genetiska konsumenttester inte är tillåtet. Sammantaget är MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst det genetiska test som idag är tillgängligt i flest antal länder och med störst global räckvidd.

Om MyHeritage