Business Wire

MyHeritage, den ledande globala tjänsten för familjehistoria och DNA-tester, har idag presenterat en betydande expansion av sitt utbud av DNA-produkter genom lanseringen av MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst. Testet tillhandahåller en ny dimension av genetiska insikter med omfattande hälsorapporter som kan stärka framtida hälso- och livsstilsval. Detta är en utökning av dagens MyHeritage DNA-test som endast omfattar härkomst och samma kärnfunktioner finns med: en procentuell beskrivning av etniskt ursprung och matchning med släktingar via gemensamt DNA. MyHeritage är idag det enda globala DNA-företaget som erbjuder konsumenter en omfattande produkt för hälsa och härkomst på över 40 språk.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20190520005691/sv/

To view this piece of content from mms.businesswire.com, please give your consent at the top of this page.

MyHeritage expanderar till hälsa och lanserar ett nytt DNA-test med effektiv och personlig hälsoinformation till sina kunder (Graphic: Business Wire)

Med lanseringen av produkten för hälsa och härkomst utmärker sig MyHeritage som den enda stora tjänsten som kopplar samman konsumentens dåtid, nutid och framtid: Den integrerade produktsviten från MyHeritage ger användare möjlighet att upptäcka sin familjs historia och etniska ursprung, hitta nya släktingar och få värdefulla insikter som kan underlätta hälsorelaterade val och som kan påverka användarens framtida välmående.

”Vårt test för hälsa och härkomst är nästa steg i utvecklingen av MyHeritage. Efter att i 16 års tid ha förändrat människors liv till det bättre genom forskning inom familjehistoria och genetisk släktforskning, är vi glada att kunna utöka vår mission och även försöka förbättra och rädda liv. Vår vision är att integrera våra framgångsrika teknologier inom familjehistoria med nya hälsoprodukter på innovativa sätt som knyter samman härkomst och ärftlighet och därmed kunna leverera djupare insikter till våra användare” säger Gilad Japhet, grundare och verkställande direktör för MyHeritage. Vi är stolta över att ingå i en rörelse som demokratiserar hälsovården världen över och tillgängliggör genetisk testning för miljoner människor, så att de kan upptäcka vad som gör dem unika.”

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst ger hälsorapporter som visar användaren hur stor risken är för att utveckla eller bära på vissa genetiska tillstånd. Rapporterna omfattar tillstånd där specifika gener bidrar till risken, exempelvis ärftlig bröstcancer, sent debuterande Alzheimers sjukdom och sent debuterande Parkinsons sjukdom, tillstånd som är associerade med flera gener, exempelvis hjärtsjukdom och typ 2-diabetes samt anlagsbärarstatus för tillstånd som ett föräldrapar kan föra vidare till sina barn, exempelvis Tay-Sachs sjukdom och cystisk fibros.

Totalt sett täcker MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst ett av de mest omfattande urvalen av tillstånd som erbjuds genom DNA-test i hemmet: 11 genetiska riskrapporter, inklusive en rapport för ärftlig bröstcancer (BRCA) som testar 10 patogena varianter, 3 polygena riskrapporter och 15 bärarstatusrapporter.

Världshälsoorganisationen har identifierat hjärtsjukdom som den främsta dödsorsaken världen över. Detta gör den unika MyHeritage-rapporten för hjärtsjukdom särskilt användbar. Den här rapporten baseras på en avancerad metod som kallas polygena riskpoäng som undersöker hundratals, och i vissa fall tusentals, genvarianter i hela genomet.

Förutom hjärtsjukdom så omfattar produkten för hälsa och härkomst även en uppskattning av polygena riskpoäng för typ 2-diabetes, ett tillstånd som har ökat avsevärt under de senaste årtiondena och idag påverkar hundratals miljoner människor över hela världen och 40 % av alla amerikaner någon gång under livet. MyHeritage är också unikt genom att tillhandahålla en tredje polygen riskpoäng för bröstcancer, som ger en riskskattning för bröstcancer i de fall där man inte hittar några av de BRCA-varianter som MyHeritage testar. MyHeritage är för närvarande den enda större leverantören av DNA-tester i hemmet som erbjuder polygena riskrapporter för flera tillstånd och fler polygena riskrapporter kommer att adderas kort efter den initiala produktlanseringen. De tre initiala polygena riskrapporterna fungerar endast för personer med europeisk härkomst, men företaget har inlett forskning för att kunna erbjuda polygena riskrapporter som täcker fler populationer i framtiden.

Den nya produkten baseras på robust vetenskaplig forskning som har utförts av MyHeritage vetenskapsteam under ledning av MyHeritage chefsforskare, dr. Yaniv Erlich. Den har utvecklats under två års tid och stärker företagets växande expertis inom genomik. Tack vare stor skicklighet inom konsumentgenetik har MyHeritages DNA-databas vuxit till 3 miljoner människor under två och ett halvt år. För att möta efterfrågan av genetisk släktforskning och hälsotester har MyHeritage specialdesignat ett nytt DNA-chip som använder Illumina Global Screening Array (GSA). Det nya chipet ger MyHeritage möjligheten att lägga till rapporter för fler tillstånd utan att användaren behöver lämna ett nytt DNA-prov. Flera nya hälsorapporter är redan färdiga för lansering under de kommande månaderna efter att ha genomgått företagets rigorösa valideringsprocesser.

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst är ett laboratorieutvecklat test som bearbetas i ett CLIA-certifierat och CAP-ackrediterat DNA-laboratorium i Texas. DNA-testet görs i hemmet genom en snabb och smärtfri kindtopsning och kräver inte att man samlar saliv som vissa andra tester, vilket gör det mer lämpligt och bekvämt för alla grupper av människor, inklusive äldre.

Hälsorapporterna fastställer endast användarens genetiska risk för de tillstånd som testas. Alla användare måste dock fylla i ett frågeformulär om sin personliga samt familjens hälsohistorik, för att säkerställa att varje användare får de rapporter som är lämpliga för just honom/henne.

Uppgifterna hanteras under strikt sekretess. Alla hälsodata skyddas av bästa tillgängliga kryptering. Dina hälsorapportdata säkras genom ytterligare lösenordsskydd och är så säkra att inte ens anställda hos MyHeritage kan komma åt dem. MyHeritage har aldrig licensierat eller sålt användardata och har förbundit sig att aldrig göra detta utan användarens uttryckliga medgivande. MyHeritage är det enda DNA-företaget för konsumenter, som förpliktigar sig till att aldrig sälja data till försäkringsbolag. Företaget tillämpar också en strikt policy som förhindrar att dess DNA-tjänster utnyttjas av brottsbekämpande myndigheter.

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst kostar 2 069 kr + frakt. Användare som redan har köpt MyHeritage DNA-test för etnicitet och släktforskning kan uppgradera och få hälsorapporter för 1 254 kr. För att beställa besöker du webbplatsen MyHeritage DNA. Som ett valfritt tillägg till det nya DNA-kitet finns ett årligt hälsoabonnemang, som ger användare tillgång till nya hälsorapporter så snart de lanseras. Som en speciell bonus vid lanseringen, erbjuds hälsoabonnemang just nu gratis under de första tolv månaderna och användarna kan avsluta den när som helst.

Den nya hälsoprodukten är inte avsedd att diagnostisera, förhindra eller behandla någon sjukdom eller något tillstånd, inte heller är den avsedd att säga något om användarnas nuvarande hälsotillstånd i frånvaro av annan medicinsk och klinisk information. Produkten är inte avsedd att underbygga medicinska beslut, inklusive utskrivning eller dosering av läkemedel. Användare kan behöva ytterligare tjänster från läkare, genetisk rådgivare eller annan vårdgivare för att få diagnostiska resultat avseende de tillstånd eller sjukdomar som anges i MyHeritage DNA-baserade hälsorapporter. Hälsorapporterna ger information om genetisk risk som baseras på bedömningen av specifika genetiska varianter, de visar dock inte användarens hela genetiska profil. Hälsorapporterna upptäcker inte alla genetiska varianter som är relaterade till en given sjukdom och frånvaron av en testad variant utesluter inte förekomsten av andra genetiska varianter som kan vara relaterade till sjukdomen. För de flesta sjukdomar är de gener vi idag känner till endast ansvariga för en del av den totala risken. Andra faktorer, som miljö och livsstil, kan påverka risken att utveckla en viss sjukdom och kan, beroende på tillståndet, vara mer relevanta prediktorer. Om en användares data indikerar att användaren inte har en förhöjd risk för en sjukdom eller ett tillstånd ska detta inte tolkas som att användaren inte kommer att utveckla sjukdomen eller tillståndet. Även det motsatta gäller: Om en användares data indikerar en förhöjd genetisk risk för en sjukdom eller ett tillstånd betyder det inte att användaren definitivt kommer att utveckla sjukdomen eller tillståndet. Eventuella resultat i hälsorapporterna bör bekräftas och kompletteras med ytterligare medicinska och kliniska tester utifrån rekommendationer från användarens läkare.

MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst är tillgängligt över hela världen förutom i några få länder där hälsorelaterade genetiska konsumenttester inte är tillåtet. Sammantaget är MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst det genetiska test som idag är tillgängligt i flest antal länder och med störst global räckvidd.

Om MyHeritage

MyHeritage är en ledande plattform för att utforska din familjs historia, upptäcka nya etniska ursprung, hitta nya släktingar och få värdefulla insikter om din hälsa. Med sofistikerad matchningsteknik och miljarder internationella historiska poster ger MyHeritage sina användare möjlighet att bygga sina släktträd och knyta spännande familjekontakter. MyHeritage erbjuder en tekniskt avancerad och prisvärd produkt, MyHeritage DNA-test för enbart härkomst, som avslöjar etniskt ursprung och hittar släktingar med en enkel kindtopsning. MyHeritage DNA lanserades 2016 och har blivit en av världens största DNA-databaser för konsumenter, med 3 miljoner människor. Det nya MyHeritage DNA-testet för hälsa och härkomst adderar omfattande hälsorapporter, varav vissa är unika för MyHeritage. Testet hjälper människor att förstå hur deras genetik kan påverka deras hälsa så att de kan fatta informerade beslut för en bättre framtid. I egenskap av världens enda integrerade tjänst som kombinerar familjehistorik och DNA-testning för släktforskning och hälsa, har MyHeritage en unik position och kan erbjuda sina användare meningsfulla upptäckter som binder samman dåtid, nutid och framtid. MyHeritage finns på 42 olika språk och har 103 miljoner registrerade användare, 45 miljoner släktträd och 9,7 miljarder historiska poster. MyHeritage är den mest populära tjänsten för DNA-test och familjehistorik i Europa och var huvudsponsor för Eurovision Song Contest 2019. www.myheritage.se

To view this piece of content from cts.businesswire.com, please give your consent at the top of this page.

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey
Marknadschef
Telefon: 917-725-5018
E-post: pr@myheritage.com

About Business Wire

Business Wire

Subscribe to releases from Business Wire

Subscribe to all the latest releases from Business Wire by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Business Wire

HubHead Corp. Acquires DataSeer Inc. Assets to Expand its Vertical AI Capabilities18.4.2024 22:15:00 CEST | Press release

In a strategic move to bolster its vertical AI strategy for asset-intensive industries, HubHead Corp. announced today its acquisition of the assets of DataSeer, Inc. The acquisition adds to HubHead’s portfolio of tools focused on using AI and machine learning to improve asset and maintenance master data and assisting asset-intensive businesses in digitizing data to create digital twins. HubHead’s software improves the effectiveness of our customers’ Enterprise Asset Management (EAM) and CMMS solutions. As a frontrunner in the application of AI to enhance asset and maintenance master data quality, HubHead is dedicated to collaborating with customers to provide innovative software-as-a-service (SaaS) solutions. AI makes it easier for asset-intensive businesses to ensure their maintenance and operations, and EAM solutions are more efficient, reliable, and prepared for future initiatives. Greg Dee, CEO of HubHead, emphasized the importance of AI tools to create the asset and maintenance ma

Banco Popular Launches a New Campaign 'We Follow Your Rhythm'; Introduces Audio Branding18.4.2024 20:29:00 CEST | Press release

Puerto Rico is a recognized global platform for musical talent, with a variety of rhythms and genres representing its cultural wealth. Rooted in that influence, Banco Popular announced a new campaign titled “We Follow Your Rhythm”. The Bank used the analogy of music to capture the diversity of its customers, the wide range of their banking preferences and the ways that Popular meets those banking needs. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240418724939/en/ Tommy Torres (Photo: Business Wire) “For the past 130 years Popular has evolved with cultural, social, and economic changes to ensure it serves optimally and efficiently. We have always moved at the pace of our clients, understanding their preferences, and constantly transforming our offering to meet their needs so they can carry out their transactions in an agile and simple way,” said Ignacio Álvarez, president and CEO of Popular. “We Follow Your Rhythm” positio

B2Broker Increases Leverage on Major FX Pairs to 1:20018.4.2024 18:06:00 CEST | Press release

Leading Prime of Prime liquidity provider B2Broker is committed to quality, always listening to their clients' needs to provide them with the best possible tools to bring in more end users and gain a competitive edge in the industry. In this regard, B2Broker announces the rise of the leverage to 1:200 for major FX pairs, thereby reducing the margin requirements from 1% to 0.5%. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240418556608/en/ B2Broker increases leverage on major FOREX pairs to 1:200 and to 1:50 for BTC/USD and ETH/USD pairs, enhancing the market position of their clients. (Graphic: Business Wire) Additionally, with the cryptocurrency market thriving and traders’ demands for higher leverage growing, the company has increased leverage up to 1:50 for BTCUSD and ETHUSD, reducing margin requirements from 10% to 2% and significantly enhancing the clients' market position. Additional Information about B2Broker Liquid

Proemion Holding GmbH Agrees to Acquire TrendMiner NV to Expand Industrial Asset-Monitoring and Analytics Platform18.4.2024 17:32:00 CEST | Press release

Proemion Holding GmbH, a global provider of advanced data and analytics technology for mobile industrial assets, announced an agreement to acquire TrendMiner NV, an industrial analytics company, from Software AG. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240417486875/en/ The spinout and acquisition of TrendMiner, based in Belgium, will significantly expand Proemion’s existing analytics capabilities for critical industrial equipment, which help equipment manufacturers and operators gather machine data remotely and continuously to maximize uptime and performance. TrendMiner produces a complementary, web-based, self-service analytics platform for monitoring critical equipment inside complex industrial environments. The technology allows teams to collaborate, learn and improve the overall performance of all production. TrendMiner’s technology is used across industries including chemicals, oil and gas, pharmaceuticals, power

Kinsted Wealth Selects Objectway for Enhanced and Fully Integrated Client and Investment Management Platform to Drive Growth18.4.2024 15:28:00 CEST | Press release

Objectway, global Top 100 FinTech provider of as-a-service software and services to banks, wealth and asset managers, has partnered with Kinsted Wealth, a Calgary (CAN) based independent wealth manager serving private individuals and institutional investors. Objectway will help Kinsted Wealth manage their business in a fully integrated and centralised manner, ultimately accelerating the growth of its discretionary business and external advisor network. This new client partnership follows the recent addition of leading digital wealth solutions provider Nest Wealth to Objectway, building on the momentum of the Group’s active expansion and operational capability in Canada. Objectway's digital front-end will deliver improved client experience for Kinsted Wealth by providing investors with omnichannel interaction, client engagement and front-office productivity, supported by an online portal and mobile apps for investors. This solution will enable Kinsted Wealth to improve client experience

In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.

Visit our pressroom