MyHeritage, den ledande globala tjänsten för att upptäcka ditt förflutna och stärka din framtid, meddelade idag lanseringen av MyHeritage In Color™, en innovativ funktion som automatiskt färglägger svartvita foton och ger fantastiska resultat. Fotografierna färgläggs med en sofistikerad djup inlärningsteknologi som för närvarande är exklusiv för MyHeritage.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20200212005320/sv/

MyHeritage släpper en banbrytande funktion för att automatiskt färglägga svartvita foton (Photo: Business Wire)

MyHeritage In Color™ producerar verklighetstrogna färgfoton med exceptionell uppmärksamhet på detaljer. Tekniken skapades med miljoner fotografier och har utvecklat en förståelse för vår värld och dess färger. Resultaten är mer realistiska och av mer överlägsen kvalitet än de som genereras av alla andra tillgängliga automatiska färgverktyg. De svartvita fotona förblir intakta och förändras inte av färgläggningsprocessen, som producerar nya foton vid sidan av de ursprungliga.

Fotokoloriseringstekniken licensierades av MyHeritage från DeOldify, skapad av programvaro-ingenjörerna Jason Antic och Dana Kelley. Tekniken som är baserad på Self-Attention GenerativeAdversarial Networks (SAGAN), introducerades i maj 2018. Antic bidrog till en tidig version av DeOldify-tekniken för allmänheten, i november 2018. Antic och Kelley uppdaterade den i maj 2019. Sedan dess har Antic och Kelley fortsatt att förbättra och finjustera tekniken kommersiellt. Deras senaste version producerar färglagda foton av enastående kvalitet och är för närvarande endast tillgänglig på MyHeritage.

”Fotografier som är färglagda av MyHeritage In Color™ är helt enkelt fantastiska. Tillsammans med våra lättanvända släktträdsverktyg, miljarder historiska dokument och automatiska matchningsteknologier, hjälper denna fantastiska nya funktion till att uppfylla vårt uppdrag och återföra det förflutna tillbaka till livet, säger Gilad Japhet, grundare och VD för MyHeritage. ”På det personliga planet har det varit mycket känslomässigt för mig att se mina svartvita familjefoton återbildas i färg för första gången. Reaktionerna från mina familjemedlemmar som jag har delat fotona med, både unga och gamla, har varit ovärderliga. Miljontals människor kommer nu att inse hur cool familjehistoria egentligen är.”

"Efter att ha ägnat de senaste åren till att utveckla fotokoloriseringsteknologi och på ett obsessivt sätt fullfölja dess perfektion, är vi glada över att se DeOldify integrerat i MyHeritages familjehistorieplattform, så att människor kan avslöja nya insikter från sina historiska familjefoton," sade Jason Antic, medskapare av DeOldify. "Vi identifierar oss med MyHeritages vision om att hjälpa alla att förstå sin familjehistoria, och vår teknik kommer att ge människor en djupare anknytning till de som fanns innan dem, och hjälpa dem att förhålla sig till sin familjehistoria på ett unikt och meningsfullt sätt. Vi är verkligen mycket glada över att samarbeta med ett företag som har ett sådant beundransvärt uppdrag och vi är glada över att de kommer att hjälpa oss att förbättra tekniken ytterligare under de kommande åren.”

Sömlös integration med släktträd

Miljontals människor över hela världen använder MyHeritage för att utforska sin familjhistoria och för att digitalisera och bevara sina gamla familjefoton och ladda upp dem till sina släktträd online. MyHeritage-användare har redan laddat upp hundratals miljoner svartvita foton till plattformen, förbättrat dem med metadata och taggat de individer som visas i dem. Med MyHeritage In Color™ kan användare nu färglägga sina historiska foton på några sekunder och uppleva en djup koppling till sin familjehistoria som aldrig tidigare.

Färgläggning finns i MyHeritages online-album och i den kostnadsfria MyHeritage-mobilappen för iOS och Android, vilket är det perfekta verktyget för att skanna gamla foton i fysiska album och konvertera dem till digitala medier. Färglagda foton kan enkelt delas med familj och vänner på Facebook, Twitter och andra sociala medier.

Som en del av MyHeritages åtagande att bevara äktheten av historiska dokument, differentierar företaget färglagda foton från de foton som ursprungligen är fotograferade i färg, med en speciell präglad palettsymbol i det nedre vänstra hörnet av färglagda foton. Även om de är mycket realistiska, har färglagda foton färger som simuleras av automatiska algoritmer och dessa färger kanske inte är identiska med de verkliga färgerna i originalbilden. MyHeritage hoppas att denna ansvarsfulla praxis kommer att användas av andra som använder teknik för fotokolorisering.

MyHeritage In Color™ är en freemium-funktion på MyHeritage. Flera foton kan färgläggas gratis, varefter fortsatt användning av denna funktion kräver ett abonnemang.

Om MyHeritage

MyHeritage är den ledande globala plattformen för att upptäcka och utforska familjehistoria. Med miljarder historiska register och släktträdprofiler och med sofistikerad matchande teknik inom alla dess tillgångar, tillåter MyHeritage användare att upptäcka sitt förflutna och gynna sin framtid. MyHeritage DNA, som lanserades år 2016, har blivit en av världens största DNA-databaser för konsumenter, med mer än 3,8 miljoner människor. Som världens ledande globala tjänst som kombinerar familjehistoria och DNA-testning för släktforskning och hälsa, är MyHeritage unikt positionerat att erbjuda användare en meningsfull upptäcktsupplevelse som förenar deras förflutna, nutid och framtid. MyHeritage är tillgängligt på 42 olika språk och är den mest populära DNA-test- och familjehistorietjänst i Europa. www.myheritage.se

MyHeritage In Color™ finns på www.myheritage.se/incolor.

MyHeritage
Rafi Mendelsohn
PR-chef
Telefon: 917-725-5018